Reklamy se jen hemží lidskou nahotou, která podporuje prodej prakticky jakéhokoli produktu. Jak je to možné?

Je vysoce pravděpodobné, že pokud bychom vedle sebe do regálu položili dvě úplně stejná másla, ale na jednom z nich by byla vyobrazena polonahá žena, bylo by právě toto máslo co do prodejů úspěšnější. Proč? Protože to podvědomě vnímáme.

Sex byl po dlouhá léta tabuizován, stejně jako lidská nahota. Nyní máme okolo sebe sice obojího spoustu, ale i tak jsme na obrázky lidské kůže tak nějak vyladění. A reklamní kreativci to velmi dobře vědí. I když se snaží experimentovat s novými náměty, stejně se po čase zase vrátí ke staré dobré erotické reklamě.

unps Ch Campbell

A tak nám pohled na ženské pozadí nabízí přezutí pneumatik, autokosmetiku, zájezd k moři nebo třeba stavebniny. A i když ani s jednou z výše uvedených věcí nemá dámské pozadí absolutně žádnou spojitost, prodejcům vůbec nevadí tyhle výjevy umisťovat hned vedle svých nesouvisejících produktů.

Lidé sex kupují. Baví je

Dvojsmyslné narážky a sexuální podtón totiž naši společnost baví. Je to vtipné, je to dvojsmyslné a je to lehce nevhodné. A občas je to nevhodné hodně. Ale zdá se, že to nikomu nevadí. I ty nejšílenější sexistické reklamy vynášejí svým majitelům astronomické výdělky. Takže se to asi vyplatí.

Možná mají reklamy se sexuálním podtextem a nahotou ještě jednu velkou výhodu. Ukazují totiž to, jací bychom asi chtěli být. A tak zatímco ženy se ztotožňují s dlouhonohou kráskou propagující parfém nebo make-up, muži si přejí vypadat stejně jako sebevědomý svalovec, který v reklamě prezentuje šampon nebo kouzelný deodorant, který z každého vykouzlí neodolatelného borce.

download

Využívat sexu v reklamách ale nebývalo zvykem vždy. S trochou nadhledu lze říct, že je to záležitostí zejména posledních dvaceti let. Abychom ale nekřivdili, tak s první reklamou takovéhoto rázu přišel v roce 1971 francouzský legendární módní návrhář Yves Saint Laurent.

Ten šel doslova s kůží na trh, neboť se rozhodl svůj nový parfém nazvaný Pour Homme propagovat fotografií svého nahého těla. Co na tom, že snímek vypadal jako velmi vkusný mužský akt, za který bychom v době dnešních mnohdy nevkusně laciných snímků mohli být jen rádi. Tehdejší společnost jej odsoudila jako pohoršující a odpudivý, a tak nakonec firma musela plakáty s aktem stáhnout z tisku.

Se sexem v reklamách se setkáváme každý několikrát denně. Možná to už ani nevnímáme, ale schválně se zkuste zaměřit na to, proč si kupujete právě takový deodorant, jestli náhodou nepropaguje některý výrobek, který běžně kupujete, sexistická reklama a podobně. Možná budete sami překvapeni, nakolik jsme všichni tímto typem reklamy ovlivněni.

Foto: Unsplash