Původem Američan, který zbytek svého života strávil na hrabství v Anglii. Začínal jako nadějný fotograf módního magazínu. Miloval šachy a fascinoval ho svět filmu, který se mu stal životním posláním. V jeho filmech se často objevují tabuizovaná témata s mystickým nádechem.

Kdo by neznal minimálně jeden z kultovních filmů tohoto proslulého amerického režiséra. Již v mladistvém věku začínal dokumentovat bezprostřední okolí okem fotoaparátu. Jeho mladistvý zápal ho dotáhl až na místo učedníka v proslulém magazínu „LOOK“. Volné chvíle rád trávil návštěvou biografů. Byl nenasytným požitkářem filmové tvorby a za každou cenu se k tomuto řemeslu chtěl dostat co nejblíže. Od tvorby dokumentů na zakázku, kde se projevil jeho režisérský talent, k sobě časem obrátil pozornost špiček v oboru.

V šedesátých letech poctil plátna kin filmovým zpracováním Nabokovovy „Lolity“. V protipólu novější a odvážnější verze z roku 1997, ve které se ústřední role zhostil Jeremy Irons, se Kubrickova verze ještě drží tehdejších zásad cenzorského úřadu.

tweeting

Kubrick sahal rád po rozporuplných tématech. Ať se jednalo o film „Dr.Divnoláska aneb Jak jsem si naučil nedělat si starosti a mít rád bombu“, který se natáčel v době právě probíhající studené války, projekt „Blue Moon“, který pojednává o prvním hollywoodském pornografickém filmu nebo lidmi tehdy nepochopené scifi dílo na motivy knižní předlohy A. C. Clarka – „2001: Vesmírná odysea“, které bylo oceněno svou nadčasovou myšlenkou až po letech a kde sehrává podstatnou roli „přechytralý počítač“.

Mezi neméně významné počiny můžeme zařadit kromě jiného „Mechanický pomeranč“, na motivy antiutopického románu Anthonyho Burgesse, po jehož shlédnutí vám poslech Beethovenovy „deváté“ a ústřední písně ze stejnojmenného muzikálu – „Singing in the rain“ navodí smíšené pocity. Veřejnost byla snímkem šokována a režisér si kvůli jeho promítání vytrpěl nemálo nepříjemností.

Jeho posledním dokončeným filmem se stala „Spalující touha“. Uvedení snímku se však dočkalo vlažného přijetí.

Předčasná smrt mu nedovolila dokončit další z řady scifi tvorby. Režisérské kormidlo filmu „A. I. Umělá inteligence“ převzal jeho dlouholetý přítel, Steven Spielberg.

Názory na jeho osobu se rozcházejí. Pro jedny byl nepochopeným a přísným režisérem, pro jiné naopak pokrokovým člověkem, který otevíral díky svým filmům tabu na všech frontách. Letos v březnu by oslavil požehnaných 88 let. V každém případě byl Kubrick na svou dobu vizionářským a nadčasovým režisérem, jehož díla, stejně jako tomu bylo u geniálního W. A. Mozarta, mnozí uznali až po letech.

 

Foto: tweeting.com