Většina návodů, postupů a rad týkajících se fotografování portrétů je směřována spíše k ženám coby modelkám. Informací a užitečných tipů, jak si ale poradit s pózováním muže-modela, už tolik není, a když už se někde nějaké tipy vyskytnou, jedná se spíše o výčet póz, než o užitečné rady s vysvětlením, ze kterých se dá následně čerpat i v praxi.

Proč nemohou muži pózovat stejně jako ženy?

Odpověď na tuto banálně znějící otázku může napomoci fotografům, ale také těm, kteří jim stojí modelem, aby lépe pochopili principy mužského pózování na fotografii. Na základě jednoduchých pravidel, která se vyplatí dodržovat, si pak mohou obě strany vytvořit své vlastní pózy a jejich variace.

Pro začátek si vysvětleme zásadní rozdíly, kvůli nimž je takřka nemožné stylizovat muže do póz, v nichž vynikají ženy. Když se totiž muž chce ukázat v tom nejlepším světle, rozhodně tím nemíní působit na okolí krásným a roztomilým dojmem, popřípadě zdůrazňováním své dokonalé siluety ala přesýpací hodiny. Muž chce být silný, ve skvělé kondici, vyzařující klid, sebevědomí a charizma. lonely-814631_1920

Při pózování žen je kladen důraz na jejich křivky, u mužských póz platí pravý opak. Mužské tělo totiž neohromuje ladnými tvary, nýbrž ostrými rysy a silou, zkrátka jde spíše o linii brady a čelistí.

Tady jsou základní fakta, která vám napomohou lépe pochopit, jak funguje správné pózování:

  • objekty, které jsou blíže k fotoaparátu, vypadají větší
  • objekty, které jsou dál od fotoaparátu, pak logicky vypadají menší
  • větší vzdálenost od fotografovaného objektu zplošťuje tvary, takže například velký nos bude vypadat menší, když od focené osoby poodstoupíte a přizoomujete si ji
  • naopak příkladem výše uvedený nos portrétovaného bude větší, když budete fotit na malou ohniskovou vzdálenost z bezprostřední blízkosti
  • objekty umístěné do bezprostřední blízkosti objektivu budou deformované

Zaostřeno na tvář

Linie čelistí

Právě linie čelistí je na fotografii klíčovým aspektem vnímání mužnosti. Úkolem fotografa je tedy zachytit portrét muže tak, aby jeho tvar čelistí byl co nejvýraznější, nejostřejší a co nejlépe vynikl. Jako fotograf tedy můžete zkusit svůj model poprosit, aby mírně povytáhl bradu dopředu a sklonil ji. Tento úkon opticky protáhne a zvýrazní krk. Zvýraznění čelistí a brady je možné také modelovat pomocí hry stínů, musíte však dbát na to, aby brada nesplývala s krkem.

Nikdy, ale skutečně nikdy neinstruujte modela k tomu, aby svou bradu zatahoval. Zatažení dozadu nejenže zdůrazní, ale také opticky vytvoří i neexistující druhou bradu.
Honza 13

Oči

Velké kulaté, tzv. štěněcí oči výrazu na mužnosti opravdu nedodají, protože evokují strach a zmatek. Nechte tedy svůj model přimhouřit oči. Optimální je polo-přimhouření, při kterém se spodní víčka mírně vytáhnou nahoru a zúží tak pohled oka. Přimhouřený pohled očí dodá fotografii nový rozměr hravosti a bytí nad věcí.

Sklon hlavy

Dobrý fotograf by nikdy neměl nechat muže sklánět hlavu přímo do fotoaparátu. Tato póza je veskrze ženská a i ten nejzajímavější muž na světě by v takovémto postoji přišel o mužný vzhled a šarm. Lepší je nechat modelu hlavu neutrálně mírně odkloněnou od fotoaparátu, tvář může být mírně natočena. Mějte však na paměti, že příliš výrazné vztyčení hlavy až záklon může evokovat aroganci nebo násilí.

Tělo

Ideální tvar mužského těla by měl připomínat písmeno V, tedy široká ramena a užší pas. Následující tipy napomohou tento tvar zdůraznit a podpořit.

Ramena by měla vypadat co nejširší, vhodné je tedy například srovnat je kolmo k fotoaparátu a pokud možno se k němu mírně naklonit, aby bylo dosaženo co nejvýraznějšího efektu. Pas bude vypadat užší, když spodní část těla nebude přímo natočena k fotoaparátu. Přiblížení horní části těla nebo fotografování z mírného nadhledu podpoří iluzi užšího pasu.

Nejdůležitější je pro dobrý portrét muže postoj. Ujistěte se, že váš fotografovaný objekt stojí vzpřímeně, má srovnaná ramena a krk s rýsujícím se „ohryzkem“.portrait-915230_1920

Ruce a nohy

Právě ruce jsou nejčastějším kamenem úrazu, protože většina fotografovaných mužů neví, co s rukama. Je proto dobré vždy umístit ruce do takové pózy, aby to mělo smysl. Například můžete nechat model stát s rukama ležérně zastrčenýma v kapsách, zastrčit palec jedné ruky (nebo palce obou ruk) do poutka u kalhot, překřížit ruce na hrudi, držet v jedné ruce noviny, popřípadě jej nechat upravovat si jednou rukou kravatu.

Nohy pak můžete nechat překřížené v oblasti holení s váhou přenesenou na zadní nohu, rozkročit nohy na šíři ramen a jednu nohu přiblížit k fotoaparátu, při pózování u zdi pokrčit bližší nohu v koleni a opřít ji o zeď. Při pózování vsedě je například možné přehodit jednu nohu přes druhou, ale dbejte na to, aby kotník přehozené nohy zůstal u kolene nohy spodní, rozhodně nepřibližujte kolena k sobě.

Pokud si zapamatujete alespoň některé tipy a pravidla, je více než pravděpodobné, že do svých fotografií dostanete navíc rozměr, který v nich předtím chyběl. Mnoho štěstí při tvůrčí činnosti!

Zdroj: Expertphotography.com

Foto: Pixabay, Lucie Martináková