Tvrdá dřina, naprostá změna jídelníčku a spousta emocí. Právě jsem popsala náplň všech pořadů o fitness proměnách, na které můžete narazit. Také je pojí vysoká dávka předvídatelnosti a momenty, ve kterých divák z emočního vypětí balancuje mezi chutí brečet a zvracet. Přesto je pořád sledujeme. Proč?

Aby se taková proměna povedla, musí stát na pevných základech, a těmi jsou odhodlání a motivace. To je přesně to, co ty televizní show divákům dodávají. Způsobují dominový efekt: postavy v televizi motivují k výkonům vás, vy motivujete kolegu v práci, souseda, rodinu…

Proměna po americku

Během 50 minut sledujeme proměnu nadměrné Jessicy z Cansasu, která si prošla těžkou životní zkouškou, bez té se do americké televize nedostanete. Nejznámějším pořadem tohoto typu Extreme Weight Loss provází Chris Powell, roztomilý a empatický fitness trenér, na kterého je radost pohledět. Na rozdíl od jeho klientů. Těmi jsou skutečně obézní lidé, kteří se pod dohledem kamer snaží během 12 měsíců zhubnout o polovinu své váhy. Zhubnout za rok 150 kilogramů je reálné, ale nestandardní. 365 dní je krátká doba na takový úbytek a ačkoliv ani při mnohem delším období by se kůže nevzpamatovala dostatečně, tohle je jednorázová jízdenka do Šarpejova. Takže tito lidé jsou i po takové váhové redukci v nepříjemné situaci, kterou v Americe řeší chirurgickým zákrokem.

Česká produkce má jiný, úspornější režim. Méně času, méně pohybu, méně emocí. Název Jste to, co jíte mluví sám za sebe. Pořad soukromé televize se zabývá hlavně snahou o stravovací osvětu. A sklízí kritiky veškerého typu. Taky si hodím hráchem na zeď. Odhodlání i motivace je účastníkům dávkována v příliš malých porcích, Cajthamlová a Pavlíček si spíš zvolili přístup Tough Love (tvrdá láska). Hlavní myšlenkou pořadu je, že máme číst etikety informující o obsahu jídla. Jenomže to není žhavou novinkou, ale faktem, který prostě většinu lidí nezajímá. To potvrzují i statistiky, které před rokem Českou republiku umístily na 3. místo v žebříčku obezity pro celou EU. Snaha pořadu Jste to, co jíte náhle dostává nějaké to opodstatnění.

České nadváhy ve statistikách

Proměnu by v Česku potřebovalo 20 % obyvatel. Ale raději pomalou a promyšlenou než radikální. Ono se na to v televizi hezky kouká a Američané vážící 300 kg zřejmě nemají jinou možnost, ale takových u nás naštěstí mnoho není. Naše české nadváhy se počítají v desítkách kilogramů, ne stovkách.

A jak se tedy odhodlat, namotivovat a začít? Jak předejít efektu šarpeje a jojo efektu?

– pojměte hubnutí jako dlouhý maratón a rozplánujte si ho na delší dobu. Chcete zhubnout 30 kg? Buďte realisté a spíše počítejte s týdenním úbytkem o 0,5 kilogramu. Vyšší tempo by vám stejně dlouho nevydrželo a navíc byste kůži nedopřáli dostatek času, který potřebuje k obnově elasticity.

– pomalejší tempo vám navíc dá více prostoru k vytvořený zvyku. Ať už na pohyb, nebo změněný jídelníček. Ten totiž budete měnit určitě, většina úspěchu tkví v dobře nastaveném stravování. Když si na něj zvyknete, bude menší šance, že se dostaví jojo efekt.

– na cestě k vysněnému cíli neztrácejte motivaci ani odhodlání. Dávejte si odměny. Na mě zabírá koupě nových sportovních kalhot. Polechtám své povrchní potřeby a nemůžu se dočkat, až si v nich zacvičím. Dokonalá kombinace.

– recyklujte dominový efekt. Vyhledávejte pořady o proměnách, zkoumejte fotky před a po. Člověk je tvor závistivý a chce mít to, co má druhý, tak proč toho nevyužít?

– nebuďte radikální, buďte disciplinovaní. Cesta k úspěchu nevede přes údolí smutku. Netrapte se, jednou za čas trošku zhřešte. Pro to existuje i mezinárodní pojem: Cheat Day, doporučuje se 1x týdně, ale pouze 1 jídlo, ne celý den. Zaveďte ho ale až jak nad svými potřebami získáte plnou kontrolu, jinak ho nezastavíte.

Proměna je skvělá věc a netýká se pouze zdravého životního stylu, ale i takové beauty změny. Je cestou k našemu novému JÁ, které občas každý potřebuje, protože to staré je opotřebované, zničené, nebo jen smutné. Kromě odhodlání a motivace tak za proměnou stojí i načasování. Není náhodou, že nejčastěji se do nich pouštějí ženy v porozchodové fázi.

Foto: sd.keepcalm-o-matic.co.uk, youtube.com, sexy-spodnipradlo.cz