Facebook je náš oblíbený prostor, kde trávíme spoustu svého volného času. Kromě zábavy se ale může stát i zbraní.

Zvlášť pokud se ucházíte o zaměstnání. Napíšete krásný motivační dopis, vyšperkujete životopis a… odešlete. A očekáváte kladnou odpověď. Co ale mnoha lidem nedochází, je fakt, že posouzení životopisu a motivačního dopisu je jen špička ledovce. Stále více zaměstnavatelů se přiklání k doporučením a své potenciální zaměstance si také prohlédnou na Facebooku.

A právě Facebook vám může zadělat na pěkný problém. Protože se na něj připojujete zpravidla ve svém volném čase, nedáváte si pozor, co sdílíte, a jaký obsah na své osobním profilu vytváříte. No, a možná, že právě tohle vám může v očích zaměstnavatele zlomit vaz.

1. Fotky z alkoholových dýchánků

To je nepříjemnost číslo jedna. Každý zaměstnavatel shání do svého týmu zodpovědné lidi, kteří budou moci spolehlivě převzít své pracovní povinnosti. A naopak žádný zaměstnavatel nechce prostřednictvím fotek a videí takřka v přímém přenosu sledovat, kolik pouličních rohů jste minulý pátek pozvraceli, a co všechno se už v sobotu zase chystáte vypít.

06

2. „Vyrovnaný a seriózní“

Ačkoli v motivačním dopise nebo na stránce životopisu to může vypadat jako zajímavá položka, váš Facebook ji dokáže velmi snadno vyvrátit. Obzvlášť, pokud vám třikrát denně přistávají na zdi sladké vzkazíky vaší zamilované přítelkyně, která touží sdělit celému světu, jak strašně jí chybíte a jak osudově vás miluje. Nebo ještě v horším případě, lowískuje.

A úplně nejhorší věcí může být to, že jste jí schopní na to třikrát denně odpovědět do komentáře stejnou měrou. Co na tom, že ostatní lidé si třeba také cukrblikují do zpráv? Ano, dělají to do zpráv a ne na zeď! A právě tohle dokáže pojmy „vyrovnaný a seriózní“ poměrně slušně nabourat.

3. Dobrý den, kozy ven

Nebylo výstižnějšího popisu, který by přesně vykreslil tuto problematiku. Možná, že někteří šéfové hledají atraktivní asistentky, které budou jednoho dne vykonávat přesně danou a specifickou práci, ale v drtivé většině případů vám nepřidá k dobru třikrát změněná profilovka, na níž se pyšníte napěchovaným výstřihem a našpulenými rty (ženy) nebo vypracovaným selfiečkem z posilovny/koupelny/kuchyně/obýváku/auta/odkudkoliv (muži).

07

Je sice fajn dát světu najevo, že jste atraktivní bytosti, ale čeho je moc, toho je prostě příliš. Tak popřemýšlejte, jestli vám ty čtyři lajky nad bujným poprsím nebo muskulaturou opravdu stojí za to, abyste podobný obsah přidávali několikrát denně.

4. Nenávistné statusy

Ty statusy můžou být vůbec problém ve vícero případech. Dejme tomu, že první možností jsou tedy ty nenávistné statusy. Dnešní společnost vyznává humanitu a všeobjímající toleranci. Jakmile veřejně sdílíte nenávistné zkazky proti Romům/uprchlíkům/západu/východu/sociální spravedlnosti nebo prakticky čemukoliv, ubíráte si plusové body a stavíte se do pozice člověka, který by mohl podobné názory zaujímat i vůči lidem v pracovním kolektivu.

Druhou možností mohou být lítostivé statusy. Takové ty, kdy obden sdílíte, jak jste nešťastní, jak je život i svět k ničemu, jak jste to už dávno tušili a podobně. A ještě hůř, pokud mezi to vsouváte pravidelně optimistické žvásty typu „bude líp“ nebo „dneska zase trochu v normálu“. V tom lepším případě budete jen za labilního blbce, který má sklon vylévat si nesmyslně své srdce na internet, v tom horším budete za absolutního psychopata, kterého ve firmě nikdo nechce.

5. Dítě

Jdete na pohovor a zaměstnavatel se vás ptá na vaše závazky. A vy se pro své vlastní dobro snažíte zapřít svou ratolest, aby zaměstnavatel nedejbože nepojal podezření, že se mu budete chtít také někdy snad věnovat. Ale ejhle, rodinné fotky a láskyplné záznamy o prvních krůčcích, zoubcích a prvním hovínku trefeném do nočníčku přece jen tak nějak vynesou pravdu na povrch.

08

Facebook je v těchto ohledech prostě zrádný. Ideální by samozřejmě bylo zmíněné věci vůbec nesdílet a neuveřejňovat. Ale pokud i přesto nutkavě potřebujete sdělovat veřejnosti své alkoholové excesy, výkyvy nálad, stavy zamilovanosti či pokroky svého dítěte, zvažte, kolik z toho musí být opravdu viditelné veřejně.

Foto: Unsplash/Tim Gouw, Ezra Jeffrey, Atikh Bana, Ben White