Člověk, skřet a elfka vejdou do baru… Zní to jako začátek nějakého vtipu a on to vlastně vtip je. Celý tenhle film. Ale protože nadávám na všechno, co vidím a sama sebe tím štvu, zkusím se na to podívat jinak. Zkusím vypíchnout to, co bylo na tomhle filmu DOBRÉ.
Uf. Jdeme na to.
Kdo o Bright nic neví, vystačí s tím, že tam jde v zásadě o jednoduchou zápletku. V nějakém paralelním světě v blízké budoucnosti existuje Los Angeles a v něm pospolu žijí lidé, elfové, víly a orkové a – přirozeně – vypukají mezi nimi rasové nepokoje (takže to vlastně s dnešními USA nemá vůbec, ale vůbec nic společného).
Protože se tomu snaží vláda a hlavně městská policie zabránit, vznikne inkluzivní program, v rámci něhož policajt Daryl Ward (Will Smith) dostane do terénu nového skřetího parťáka (Joel Edgerton). Tušíte správně, že na jedné z jejich misí nejde všechno úplně podle plánu a něco (a někdo) skončí fakt špatně. Dostáváme se tím do světa plného magie, elfů, spiknutí, skřetích klanů a klanové cti, a to všechno je ještě protkané hrozbou návratu jakéhosi Temného pána (cough – Sauron – cough). Oba hrdinové se jeho návratu snaží zabránit a za pomoci elfky Tikky se zapletou do bojů starších než oni sami. Všude lítají kulky, rány, krev, perfektní elfská trvalá a vůbec… Matrix hadr.
A teď přijde to pozitivní – tenhle film je jako dělaný na nějakou drinking game. Vemte kámoše, několik flašek (nedoporučuju nic tvrdého, šli byste dolů rychleji, než kdybyste dali panáka vždycky, když Elrond v Pánovi prstenů řekne „doom“) a pusťte si to. Napít se můžete třeba vždycky, když někdo řekne; skřet, kouzelná hůlka, osud, světlo nebo kdykoliv se objeví nesmyslný zpomalený záběr právě alá Matrix.
Zábavu máte zaručenou. A pokud budete ke konci dostatečně při vědomí, můžete se třeba dohadovat o tom, proč Max Landis (jinak autor výborného Chronicle) dostal za scénář k tomuhle filmu tři miliony dolarů. Pro srovnání – už zmíněný Pán prstenů měl jen o pár milionů větší celkový rozpočet (nějakých pěkných 94 milionů dolarů) a hle, jaký to dokáže být rozdíl. Nevím sice, kolik dostali LOTR scenáristi, ale asi si to fakt odpracovali.
Dražší = lepší?
Bright je doposud nejdražší projekt, který Netflixu prošel pod rukama, ale zdá se, že peníze nejsou všechno. Mohla bych se tu rozepsat o tom, jak si střihač v první polovině filmu vzal dovolenou, jak scenárista na něčem jel, aby něco takového napsal, nebo jak text hudby (mimo jiné na ní dělali takoví jako Snoop Dogg nebo Logic) byl to jediné, co určovalo jednotlivým scénám nějaký smysl, ale byla by to škoda – takovýhle epic drinking game materiál jen tak neseženete a Will Smith tomu všemu dělá jen čest.
Pokud jste čekali nějaké dobré, drahé fantasy, musím vás zklamat, ale pokud nemáte večer do čeho píchnout, pak je pro vás tenhle film to pravé.
Na Rotten Tomatoes má kritické hodnocení 27%, divácké ovšem přes 80. Myslím, že je to tím, že takovéhle čistokrevné béčko dneska už jen tak neseženete a diváci to tak prostě musí ocenit. Jo a kdyby vám to nestačilo, Netflix si už v roce 2011 objednal pokračování. Takže pokud to přežijete napoprvé, rozhodně je, na co se těšit.
Image Credit: Netflix