Stejně jako zbytek světa, i my v ShutDown.cz prožíváme premiéru nových Star Wars trochu víc. Proto jsme se rozhodli k recenzi Posledního z Jediů přistoupit trochu netradičně a nabídneme vám rovnou dvě. První právě teď čtete, a jelikož se netajím svým hardcore fanouškovstvím k této značce a celkově pozitivním přístupem ke kinematografii, berte jí jako pohled světlé strany síly.

Výborný Star Wars film, který má ale své mouchy

Když bych to měl nějak shrnout, tak Poslední z Jediů je bombastický megafilm. Nabízí epickou, strhující podívanou, ale nevyvaroval se přešlapů. Jako zbytečných scén, trochu i na SW přitažených záležitostí  a dalších drobností, kvůli kterým, alespoň pro mě, není úplně dokonalou podívanou. Což je škoda, protože svým způsobem nabízí mnohem víc než Epizoda VII.

Poslední z Jediů přichází s originálním příběhem, ve kterém se balancuje/bilancuje koncept síly, rozvíjí se načrtnuté charaktery, které nejsou nutně vykreslovány černě, nebo bíle, a nabízí poměrně nahuštěné dobrodružství, které nenudí. Na druhou stranu ale zodpoví minimum otázek, co vyvstaly minule. Definitivně se ale ukáže, že stará garda je prostě o třídu jinde než nováčci. Až na jednu výjimku, ale o tom později.

Luke and Leia forever

Momenty, kdy Leia unaveně velí posledním troskám odboje, nebo kdy Luke ve své stařecké zahořklosti odmítá cvičit Rey, jsou ty, které podle mě potěší fanoušky nejvíc. Ta velkolepost některých šermířských soubojů a vesmírných bitev je třešničkou a přidanou hodnotou. Ale skutečné emoce tkví v síle těchto charakterů a v jejich vlivu na příběh.

V tomhle duchu jim konkuruje jediný další charakter. Stál jsem si zatím už po Síla se probouzí a Epizoda VIII mi to jen potvrzuje. Kylo Ren je nejzajímavější postavou nové trilogie!!!

Emocionální rozháranost pubertálního typu připomíná Anakina. A mnoha lidem se zdá, že z té špatné stránky. Ale Adam Driver je na rozdíl od Haydena Christensena kvalitní herec s charismatickým projevem, kterému vévodí hluboký baryton. Proto se v jeho podání osobní konflikty, vztah s Rey i minulé výčitky proti Lukovi mění na skutečně velkolepou podívanou. Já si každý záchvat zuřivosti či pochybení vychutnával stejně, jako kdyby šlo o vybroušený letecký souboj. Kylo si rozhodně pohrdání ze stran fandů nezaslouží, naopak. Jedná se o hrubě nedoceněnou postavu a doufám, že se to po Posledním z Jediů změní.

Star Wars: Trilogie Disney TM

Jinak Epizoda VIII na jednu stranu potemněla a má dost adrenalinu, který z ní činí strhující podívanou. Jenže na druhou stranu je péče marketingových a dalších odborníků z Disneyho znát. Tam, kde by osudovost nějaké scény mohla jít až na dřeň, přichází třeba zbytečné odlehčené vsuvky. Tam, kde by se dala celá scéna vynechat, musí přijít zbytečná výplň, aby se prodalo o Vánocích dost plyšáků.

Přitom je to škoda, protože kdyby se tyhle záležitosti vypustily, mohla by se při délce dvě a půl hodiny věnovat péče rozvíjení dalších charakterů (co třeba je zač DJ – Benicio Del Toro – a jaká je jeho motivace?), případně by Poslední z Jediů mohl mít ještě o chlup větší spád.

Nu což, taková je už cena za myšákův dozor. Každopádně režie Riana Johnsona je poctivá a scénář zajímavý natolik, že mu odpustím i některý dílčí WTF momenty (až uvidíte, pochopíte). V mnoha ohledech vás film překvapí. Rozhodně nejede po vyjetých kolejích a odvaha se mu nedá upřít. Takže ať máte očekávání jakákoliv, Poslední z Jediů vám je nejspíše zbourá a je to dobře.

Jak dopisuji tyto řádky, tak se definitivně utvrzuji v tom, že i přes výtky jsem velmi spokojený s tím, jak to dopadlo. Vznikl snímek, který budí emoce, bude se o něm diskutovat, příběh se posunul a já si už teď v hlavě rád vybavuji scény, které na mě udělaly dojem. Těším se, až půjdu podruhé. Některé záležitosti tak budu moci zhodnotit hlouběji, některé infantilnosti mi třeba sednou líp a co jsem si vychutnal hned poprvé, bude myslím ještě působivější. Jedno je jisté. Už teď jsem plný očekávání, jakým způsobem tahle trilogie skončí. Našlápnuto má zajímavě.

Co na to řekne temná strana síly…

Jak jsem psal na začátku. Poslední z Jediů si od nás zaslouží speciální pozornost, takže během pár dní čekejte druhou recenzi. Terka, naše odbornice na hry a mimo jiné filmová vědkyně a kritička přísnější jak Mirka Spáčilová, přinese její pohled na věc. Tam, kde já chyby odpouštím, ona asi nenechá ani na Star Wars nit suchou. Máte se na co těšit.