Každý zná Half-Life. Ten, kdo ho nikdy nehrál, o něm aspoň slyšel. Tahle muta-alien márovačka se zapsala do hlubin našich srdcí a její páchnoucí, rozstřílené kousky z něj ne a ne vyndat.

Mimo to, že představila hned celou řadu nových herních mechanik, sklidila velký úspěch u kritiky i hráčů. V roce 1998, kdy vyšla, byla nejlepší akční hrou roku a někteří dokonce nešetřili výrazy jako nejlepší hra všech dob.

I když vyšla na PC, později byla adaptovaná i pro PlayStation 2. I přes drobné chyby ve skriptování a sebeprezentaci byla hra přijímána kladně. Částečně i kvůli tomu, že ve své době běžela na inovativním a dosud nezavedeném enginu GoldSource založeného na enginu Quake, který byl právě pro potřeby Half-life ještě upravený o prvky z tehdy nejnovějšícho enginu idTech.

Inspirace pro všechny

Samozřejmě, když v roce 2004 navázala na jedničku Half-Life 2, bylo jasné, že série jen tak nevyhasne. Modifikované verze Half-Life položily základy ke hrám jako je Counter-Strike nebo Team Fortress a není se tedy čemu divit, že jen do roku 2009 se prodalo jedničky na 9,3 milionu kopií, což je na tehdejší dobu úctyhodné číslo.

Takže pokud chcete nostalgicky zavzpomínat a vrátit se v kůži Gordona Freemana do světa Half-Life a Los Alamos a pozabíjet si zase pěkně postaru pár emzáků, Half-Life je – i přes svou už teď zastaralou grafiku – pořád hra, která položila základy tohohle herního žánru, hned za takovými jako byl třeba Doom.

Still Alive

A komu něco říká jméno Black Mesa – tak to je fan-remake z roku 2012 do nového enginu (Source), který předělal ve 40tičlenném týmu většinu hry, až na její poslední část odehrávající se v Xenu, mimozemské části. Kdo nemůže dostat z hlavy závěrečný song GLaDOS v Portal 1, tak ví, že i tam je Black Mesa zmíněná. Tým z Portal totiž pracoval se scénáristou Half-Life, Marcem Laidlawem, aby i jejich hra zapadla do Half-Life univerza.

Tak co? Vrátili jste se do blahých dnů vašeho dětství a neusnete, dokud si nepustíte aspoň nějaký ten gameplay na YouTube? Pak jsme svůj úkol splnili.

Image Credit: Valve Software, Sierra Studios