Na producenta MadSkilla se valí kritika za údajné kopírování nápadů ze zahraničních předloh. Celou kauzu rozpoutal Smart ze skupiny DMS na svém instagramu. Obvinil Madskilla z krádeže melodií, rytmů i vizuální stránky videoklipů. Kde je hranice inspirace a kopírování? Toto je poměrně složitá otázka s nejednoznačnou odpovědí a Madskill to možná tak trochu schytává za všechny. Koneckonců, stejný problém existuje takřka ve všech hudebních stylech a jednou za čas doroste až do soudních sporů. Pojďme se tedy společně na celou věc podívat z co nejobjektivnějšího pohledu.

V meste snov versus French Montana

První příklad je z Egova nového alba Precedens s názvem V meste snov. Prý je kopií skladby Unforgettable od Frenche Montany. Při prvním poslechu je zřejmý obdobný rytmus, nesoucí se oběma skladbami. Je to ale často používaný latinskoamerický rytmus, na který nemá rozhodně patent French Montana. V minulosti ho hojně používal třeba Pitbull (např.  I Know You Want Me) nebo Shakira (Waka Waka). Je pravdou, že Unforgettable a V meste snov mají stejné i tempo, akordy jsou však jiné a Egovo podání je také zcela rozdílné.

SHINOBI versus Last Night

Dalším probíraným je úspěšný track SHINOBI (IronKap, Separ, Čis T, Sensey Syfu), který má přímo vycházet z tracku Last Night (Krept & Konan). V tomto případě už je inspirace nápadnější, především refrén má podobnou atmosféru díky pitch down efektu na hlase. Zvuk, ale i nosná melodie instrumentálu jsou však odlišné.

JA SOM OK versus Kleiner Cabrón

Tento případ je asi nejkontroverznější. Inspirace v tracku Kleiner Cabrón (Veysel) se singlu JA SOM OK (Čis T, MadSkill, Separ, Dame) upřít nedá. O to pikantnější je, že v něm rapují i členové DMS, kteří se nyní proti Madskillovi tak ostře vymezují. Faktem je, že akordy jsou stejné. Melodie zpěvu je jiná a forma podání také, jelikož německá předloha je zpívaná celá.

Inspirace je všude kolem

Jak již bylo napsáno, otázka inspirace je celkem komplikovaná. Už jen užití stejných akordů je i v jiných žánrech nevyhnutelné a obrovské množství světových hitů je tvořeno naprosto stejnou kadencí. Asi nejznámější doklad toho je slyšet zde. Problémem specifickým pro rap je i využití stejných samplů. I extra banger V dialke vidim svietit sidlisko (Samey), který produkoval Kidd a Dalyb má zcela shodný sampl jako o několik let starší ruský track Veneno (Gamora). Atmosféra je díky tomu velice podobná, zvuky a forma jsou ale rozdílné.

Další příklad je ze zahraničí. Německá taneční věc Primo (RAF CAMORA) celkem nápadně připomíná track Mobali (Siboy).

Snaha přiblížit se úspěchu světových megahitů je koneckonců přirozený jev. Podobnou náladu, koncept i zvuky jako legendární Hustlin´ od Ricka Rosse má třeba Celý deň sa zajebávam od Kontrafaktu. A beaty charakterem podobné těm Ricka Rosse mají například i AK. Inspirace u zámořských předloh je zkrátka běžná. Kdybychom zkoumali podrobně flow, tematiku, nebo projev rapperů, též bychom našli hodně podobností. Za všechny jmenujme třeba H16 a jejich hit o autech Celú noc. Atmosféra a zvuk nápadně připomíná Tokyo Drift (Teriyaki Boyz), což je track v podstatě o tom samém. Má však jiné tempo a zpracování. Příkladů je jistě mnohem víc a je na každém z nás, kolik toho toleruje a co už mu přijde tak říkajíc přes čáru. Pište názory nebo posílejte další příklady!

K celé kauze se například vyjádřil i producent Konex, který MadSkillovi dovolil svůj názor na celou věc zveřejnit.

 MadSkill zveřejnjil nově na stránkách labelu ChopDownRecords prohlášení ohledně celé kauzy.

Z něho víceméně vyplývá, že se opravdu u některých jeho posledních hitů inspiroval právě skladbami, které byly zmiňované producentem Smartem. Popisuje zde jak jednotlivé skladby vznikaly, v čem je slyšet podobnost a proč. Také v čem byl inspirován, snaží se zde očistit své jméno a zároveň přikládá váhu tomu, že tato věc není ojedinělá a takovýho způsob inspirace není v dnešní době nijak nezvyklý. Prohlášení si můžete přečíst zde.

Co si o myslíte vy? Napište nám komentář!