Lara Croft je v současné chvíli asi nejbližší pokračovatel Indiana Jonese. A máte-li dobrodružství tohoto svérázného archeologa rádi, věřím, že se vám bude zamlouvat i Tomb Raider.

Nemá cenu novou adaptaci videoherní pecky vynášet do nebes (i když tím srovnáním s Indianou to tak vypadá). Střízlivě však můžu Tomb Raider hodnotit jako velice vydařenou jízdu. Jedná se o poctivé dobrodružství, které umí napnout, zaujmout a zabavit.

Tomb Raider – verze pro 21. století

Lara Croft s tváří Alicie Vikander navazuje na trend filmů o silných, ale přesto zranitelných ženách. Schází jí přednosti, které jsme si dřív s Larou spojovali, jako třeba její dvě velký…pistole…a tak…ale za to jí neschází odhodlání a odvaha. Vše dávkováno v rozumném měřítku, aby příběh o hledání ztraceného otce a hrobu japonské císařovny, co rozsévala smrt, působil stále dostatečně zábavně.

Jízda je to přímočará, ale naštěstí řízená pevnou rukou. Norský režisér Roar Uthaug se s materiálem popral se ctí a servíruje podle mě solidní žánrovku, která kvalitně odráží předlohu (myšleno tedy nové díly) a zároveň z ní potěší diváka hrou netknutého.

Skutečnou radost mi dělala hudba z pera mistra produkujícího pod přezdívkou Junkie XL (mimochodem soundtrack k novému Mad Maxovi). Ten opět dokázal rozeznít své syntetizátory způsobem, že k napětí přispěl nemalou měrou. Na uzdě se docela udržel střihač s kameramanem, takže všechno to hopsání a pobíhání džunglí bylo docela přehledné.

Není to dokonalé, ale čekal to někdo?

Váznou občas slabší triky, ale jako hlavní záporák a docela slizák tam je Walton Goggins (Osm hrozných), který umí vady perfektně vyvážit. Scénárista se věru taky nenadřel, ale to jsem ani neočekával. Dokonce jsem shledával jako povedené scény, kdy Lara řeší nějaké rébusy a po jejich rozlousknutí se posune dál. Prostě jako ve hře, akorát tentokrát nemáte postup ve vlastních rukách.

I proto vám nezbude nic jiného, než zasednout a v klidu se nechat unášet. Když přistoupíte na vystavěná pravidla, nebude to nic těžkého. Jestli videoherní filmy provází nevalná pověst, v tomto případě to neplatí. Nový Tomb Raider funguje jako příběh o zrození hrdinky i jako akční dobrodružství. Doufám, že film zaboduje, protože já si dám pokračování rád.