Všichni víme, že instagram je plný reklamy. Ta navíc není jasně označená. Nikdy nevíš, co je momentka ze života a za kterou fotku dostaly hvězdy zaplaceno. Americká vládní agentura FTC sice nastavila pravidla pro sdílení reklamy na instagramu, kolik lidí je ale dodržuje? Mediální agentura Mediakix testovala 50 nejvlivnějších uživatelů. Výsledky? Žádná sláva.

Strašidelná čísla

Top padesátka insta hvězd, to jsou sakra velká jména. Selena Gomez, Cristiano Rolando, Beyoncé, Taylor Swift, Messi… Samí top zpěváci, fotbalisti, modelky… a samozřejmě the Kardashians. Samí profesionálové, tak by si mohli svou reklamu pohlídat, nebo ne? Vypadá to, že ne. Agentura sledovala všechny jejich reklamní příspěvky po dobu jednoho měsíce. Za tu dobu zveřejnila hvězdná padesátka 152 reklamních příspěvků. Z nich odpovídalo pravidlům nastavených americkou vládou jenom devět. 93 % reklam zveřejněných největšími insta hvězdami by je mohlo dostat před soud.

Beyoncé a Taylor Swift jsou z obliga

Některé hvězdy reklamy na insta nepostují vůbec. Patří mezi ně třeba Adele, Beyoncé, Taylor Swift, Lebron James nebo Emma Watson. Mediamix nezveřejnil jména celebrit ani značek, které se doupouští klamavé reklamy, jenom statistiku (možná to souvisí s tím, že pro některé z nich sami pracují). I přes tyhle vlivné výjimky čísla ukazují, že aspoň 7 % příspěvků největších celebrit jsou reklamy.

Napsat #Sp nestačí

Pravidla nastavená americkou vládou jsou přísná. Zveřejnit se musí jakékoliv „napojení“ celebrity na značku. Jinými slovy, i když hvězda nedostala nic zaplaceno, pořád to může být reklama. Stačí, když dostala od značky nové boty zadarmo, pod podmínkou, že se v nich vyfotí. FTC navíc nově požaduje, aby hvězdy zveřejňovaly celé slovo #sponsored a ne žádné jeho zkratky. Navíc je musí napsat na začátek příspěvku, aby si ho každý všiml.

Zatím jen varovné dopisy

Znamená to, že vaše oblíbené celebrity někdo zatkne za to, že na insta použili #spon místo #sponsored? Můžete být v klidu, FTC jde po krku značkám a ne influencerům. Případů, kdy celá věc dojde k soudu, navíc nebylo moc. Nejslavnější soudní proces kvůli sociálním sítím navíc není z instagramu, ale z youtubu. Loni muselo studio Warner Bros zaplatit pokutu za nepřiznanou reklamu od známých recenzentů včetně youtubové superstar PewDiePie. Letos v dubnu ale začala FTC rozesílat firmám sponzorujícím instagramové celebrity, jako je Gigi Hadid, první varovné dopisy. Kdo ví? Možná nás na instagramu čekají velké změny.

Americká vláda je na instagram krátká

Instagram je džungle a zdá se, že ani FTC v ní nemá jasno. Několik stížností, které vydali, přišlo firmám, které s nimi vůbec neměly nic společného. Pro uživatele to nejsou zrovna skvělé zprávy. Pokud se ve skryté reklamě nevyznají ani placení experti, jak velkou máte šanci vy?

Nikdo nechce vypadat jako sellout. Takhle se celebrity snaží ututlat, že jejich fotka není jenom spontánní momentka:

  • Sice přiznají, že jde o reklamu, ale až na konci dlouhého popisku, aby se k tomu nikdo neproklikal.
  • #používají #spousty #zbytečných #hashtagů #mezi #které #schovají #slovo #ad
  • Napíšou „THANKS.[značko]“ jako kdyby tu novou kabelku dostaly jako dárek. Přitom je to normální součást jejich práce, kterou dělají na smlouvu a dostaly za ni zaplaceno.
  • Vyhýbají se používání slova „reklama“ tím, že napíšou, že značka je jejich #partner nebo že jsou oni její #ambassador. Spousta uživatelů si přitom tyhle slova vůbec nespojí s reklamou.
  • Používají různé zkratky jako #sp nebo #spon. FTC požaduje, aby napsali celé slovo #sponsored.