Sotva se ochladilo, velkoobchodní řetězce neztrácejí ani chvilku a začínají kampaň na období v roce, kdy si kapsy narvou nejvíce.

Vždyť před chvílí teprve skončily prázdniny, říkáte si stejně jako já? No problemo, nafukovací lehátka, plavky a vodní melouny už netáhnou, a tak je třeba vyrukovat na trh s novou obchodní strategií, která motá hlavu spotřebitelům každoročně. Jak jinak zaplnit díru po lákadle na zákazníky v době „dýňové sezóny“, která v Česku příliš nefrčí?

Až vyrazíte zase o víkendu na povinnou procházku mezi regály s potravinami, nelekejte se. Uklidňující vánoční hudbu, výzdoby s baňkami a jehličnany sice ještě nepotkáte, zato koupit některé z nich už můžete. Aby vás vánoční nálada a posedlost nakupováním chytla doma s předstihem, můžete si do špajzu přihodit pár ingrediencí na cukroví, nebo rovnou celé, pokud nepečete, zásobit se horami čokolád s vánoční nebo mikulášskou tematikou a veškeré úchytky vystupující do prostoru ozdobit výzdobou.

yjl7ob3sspodeiphhzhd_dsc_1929_1

Vážně to chceme?

Proč? Proč tak brzo, ptám se znovu? To opravdu nemá tenhle marketing hranic a bude nám nutit věci dva a půl měsíce dopředu? Ale já zapomněla. Vlastně to chceme my, nakupující. Teda alespoň podle mluvčího Kauflandu Michala Šperla. „Zákazníci si na tento vybraný sortiment zvykli a rádi jej nakupují již v předstihu,“ uvedl pro server Aktuálně.cz.

Já teda nevím jak vy, ale pečení cukroví u nás doma startuje nejdříve s prvním prosincovým víkendem. Úklid plánuju až taky nejblíže s adventními dny. A dárky? Buď koupím něco, co mi náhodou padne do oka neplánovaně, nebo je odbyju během posledních čtrnácti dní. Nejlépe v jeden den, ať to mám rychle za sebou.

photo-1456579097099-adf71f791908

Ve svém okolí rovněž neznám nikoho, kdo by se už teď s nadšením vrhl do pečení či něčeho dalšího. Jo, rozmyslet si pomalu, co bychom chtěli, to možná ano. Zvláště zaúkolovat děti k psaní dopisů Ježíškovi. Přece jenom rozhodnout se jim trvá trochu déle a také je potřeba přemluvit je k vyškrtání těch obrovských drahých Lego stavebnic a dalších věcí, které přesahují náš rozpočet. Nebo se vymykají naší představě o výchově, jako mobily, tablety a herní konzole. Ale utíkat je rychle nakoupit a zabalit? Tůdle.

Vysvětlením je rostoucí ekonomika

Na vánoční atmosféru nenarazíte jen v kamenných prodejnách, ale také při surfování na internetu. Například online obchod Rohlík.cz už má na horní liště zelený stromeček, pod kterým najdete všechny produkty týkající se Vánoc.

loop-1065920_1920

Podle poradce ministra financí a ekonoma Aleše Michala to má jednoduché ekonomické vysvětlení. „Brzký start vánočních prodejů a to, že jsou zákazníci připraveni nakupovat jídlo na Vánoce už teď, svědčí o tom, že se ekonomice daří,“ vysvětluje pro Aktuálně.cz.

A kdy se teda připravit na výzdoby v plné polní? Naštěstí „až“ za měsíc… Kdyby místo tak brzkého prodeje raději začali na všech náměstích konečně prodávat punče a svařáky!

Foto: Unsplash, Pixabay