Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone

Fitness není jenom o cvičení, jde o zdravý životní styl. Je to spojení porce zdravého jídla a dávky fyzické aktivity. Proto dnešní článek věnuji stravování.

Kolikrát denně jíst

Tak je to pětkrát, nebo třikrát? Už by si v tom odborníci měli udělat pořádek. Nebo se můžeme přestat ohlížet na to, co říkají ostatní, a začneme vnímat, co říká naše tělo. Dlouho jsem si myslela, že musím jíst pravidelně alespoň pětkrát denně. I když jsem necítila hlad, udělala jsem si čas na svačinu s pocitem, že to je pro mé tělo nejlepší a právě to napomáhá k hubnutí či stagnaci váhové ručičky. Promlouvala jsem do duše spolubydlící, že není normální, aby jedla jenom třikrát denně. Ona vždy tvrdila, že jí to stačí. Kde je tedy pravda? Na to musí přijít každý sám tím, že bude vnímat své pocity. Zní to jako rada na…, ale zkusili jste to? Pokud vám stačí jíst třikrát denně, tak do sebe necpěte porce jenom do počtu. Hlavní je jíst do polosyta, nepřejídat se. Tělo si řekne.

Lepek

Kolem této přísady se už několik let tvoří davová hysterie. Všichni jsou alergičtí, nesnášenliví a prostě jim ten lepek nedělá dobře, i když neví, co to je. Za prvé: lepek neboli gluten je složka nejčastěji obsažená v pšenici, žitě nebo ječmeni. Pšenice ho obsahuje až 80 %. Je to látka, která způsobuje křehkost a nadýchanost pečiva. Pokud jste někdy jedli bezlepkové pečivo, tak asi víte, že je tvrdé a gumové. Za druhé: ta hysterie má něco do sebe. Lepek je totiž ve všem, konzumujeme ho od rána do večera, a to je na tělo prostě moc. Určitě není pravda, že je na něj naše tělo stavěno, předci ho v takové míře nekonzumovali ani náhodou. Taky se můžeme bavit o původu pšenice, ale to už by bylo na úplně jiný monolog, ke kterému zřejmě taky brzo dojde. Suma sumárum, omezení potravin s obsahem lepku by prospělo každému. Výsledkem může být zhubnutí, nebo jenom lepší a lehčí pocit.

Superpotraviny

Chia semínka, kokosový olej, acai, goji, chlorella, spirulina, zelený ječmen, to všechno a nejen to patří do skupiny zvané Super Foods. Jsou to oblíbené, vyhledávané a prodávané potraviny či doplňky potravy, na kterých se postavil dost mastný business. Chia semínka jste před pár lety sehnali jen v obchodech se zdravou výživou, dnes je mají i ve vesnickém krámku za relativně nízkou cenu, trh je jimi totiž nasycen. V případě acai berry to ovšem neplatí, stejně tak u goji neboli kustovnice čínské. Všechny tyto potraviny mají zázračně prospívat našemu zdraví, navyšovat množství vitamínů v těle, bojovat proti civilizačním nemocem… Zní to krásně. Ve všem je ale nějaké ale. Může to být cena, nebo samotné výsledky podezřele krátko trvajících výzkumů.

Kdy a co večeřet

Nejíst po 18. hodině večerní není dogma, které vede k nutnému hubnutí. Teda ono k němu vede, ale… Představte si, že si dáte poslední jídlo, například oblíbený čistý bílý jogurt v 6 večer, pak už nic, spát jdete kolem půlnoci. Ano, zhubnete, ale vaše tělo bude zřejmě nespokojené. V noci se možná vzbudíte na pocit hladu, ráno rychle přiletíte k lednici a spořádáte první věc, která vám padne do rukou. Opět záleží na tom, co potřebuje vaše tělo. Možná bude s takovýmto plánem v naprostém souladu. Zkuste ho. Tělo si dokonce dokáže zvyknout na takovou úpravu večerního jídelníčku. Ale pokud cítíte, že šestá hodina večerní je na uzamknutí přísunu potravin příliš brzo, hranici posuňte. Zaměřte se hlavně na to, CO jíte, než KDY. Sladké určitě vynechte, stejně jako smažená, těžká jídla.


Cukry

Dnes se nebojuje jen proti bílému cukru, nejnověji se hanobí i fruktóza. V těle totiž může způsobovat kvasící procesy a to prostě není žádané. Fruktóza prý zhoršuje viscerální tuk, kterým jsou obaleny orgány. Nadměrná konzumace fruktózy také zhoršuje stav jater, protože právě v nich se usazuje. Jak tedy sladit beze strachu z myokardu? Zkuste stévii. Je to přirozeně sladká bylinka. Ale pokud s ní chcete sladit kávu, raději vám doporučím přestat ji sladit úplně. A co se klasického cukru týče, tak ani ten hnědý není zcela nevinný. Pořád doporučuji raději sáhnout po třtinovém než bílém cukru, ale nejlepší je některé nápoje či potraviny prostě nesladit vůbec. Je to jen o zvyku. No dobře, je to taky o chuti…

Foto: Pixabax.com

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »