vegan

Každý jeden člověk může být nemocný – vlivem nedostatku vitamínů, minerálů nebo také zdravotních potíží. A tak se snažíme především jíst vědomě kvalitní potraviny s dostatečným množstvím minerálů, vitamínů a stopových prvků, které naše tělo potřebuje. Vyvážený jídelníček je prvním krokem k prevenci vůči nemocem a dalším neduhům. S ním nám může pomoci výživový poradce, specialista zabývající se tvorbou jídelníčků pro lidi se specifickými požadavky, ať už jde o hubnutí, posílení imunity, nabrání svalové hmoty apod. A my vám představujeme Libušku, veganku, aktivní sportovkyni a hlavně specialistku na veganskou výživu.libuskaveganem

Libuško, jak se liší předmět práce výživové poradkyně od vegan výživové poradkyně? Víš o nějakých rozdílech?

Rozdíly bych nehledala. Záleží, na co se dotyčný poradce specializuje. Především se snaží o co nejlepší práci s klientem, který má různé požadavky ke svému stravovacímu plánu a dosažení cílů. Kvalitní péče o klienta je na prvním místě. Pokud budu brát poznatky dle sebe, pomáhám lidem s tím, kde určité veganské suroviny kupovat, jaké obchůdky navštívit, kde hledat lepší ceny. Snažím se i pomoci radami ohledně netestované, vegan kosmetiky, cruelty-free oděvů a drogerie do domácnosti. Pokud má klient nějaký nápad, neví jak myšlenku uchopit a vpustit ji do běhu života, hledáme společně různ řešení. S poradenstvím se tedy snažím obsáhnout i jiné věci než jen stravu. Za to je většina lidí vděčná.

2. Konvenční výživa je odlišná od té veganské. Existují benefity, kterými se konvenční strava chlubit nemůže na rozdíl od té veganské?

foodKonvenční výživa je rozhodně odlišná od zdravého rostlinného stravování. Výraz konvenční napovídá, že se jedná o stravu obvyklou, všední, běžnou. Ta u nás zahrnuje tradiční českou kuchyni, což tedy znamená hlavně nasycené živočišné tuky, strava plná mouky, soli, dochucovadel a převážně nezdravé úpravy pokrmů. Pokud máte vyvážený veganský jídelníček, budete upřednostňovat čerstvost a kvalitu. To se samozřejmě pozitivně projeví na vaší vitalitě.

3. Co často diskutovaný vitamín B12? Doplňovat nebo ne?

Vitamín B12 je ve veganské stravě nepostradatelný. Dnes se už přirozeně vitamin B12 v rostlinné stravě nevyskytuje (je produkován bakteriemi), je tedy nutná suplementace. Nedostatek B12 může způsobit opravdu velké zdravotní problémy a žádný vegan by neměl doplňování tohoto vitamínu podceňovat. Všeobecně se doporučuje suplementace všem lidem ve věku nad 50 let.

4. Dle všeho je vápník důležitý zejména v raném věku člověka, mýtus nebo fakt?

Vápník je nepostradatelný nejen pro správné zuby a kosti. Rozhodně je velmi důležitý během celého života. Jak pro vývoj, tak jako prevence osteoporózy ve vyšším věku. Také se podílí na srážlivosti a na svalové činnosti. Je důležité volit dobře využitelnou formu. Doporučuji hlídat si hladinu hořčíku. Hořčík se totiž podílí na správné vstřebatelnosti vápníku do organismu.

5. Říká se, že je veganství synonymem ke zdravému životnímu stylu, mýtus nebo fakt?

sportZ mého pohledu se jedná o mýtus. Veganská strava neznamená, že jíte automaticky zdravě. Můžete totiž jíst smažené, přemíru polotovarů, jídel s vysokým obsahem cukrů, atd. Poté často nastává právě nárůst hmotnosti a zdravotní komplikace. Doporučuji dbát na čerstvost, kvalitu, ,,zdravou“ úpravu potravin, dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, kvalitní za studena lisované oleje. Nepostradatelná je i konzumace ořechů a semínek. Jídelníček si můžete obohatit o smoothies či lisovanými šťávami z ovoce a zeleniny. Já osobně pravidelně do smoothies přidávám konopná, lněná a chia semínka. Další zásadní věc je kvalitní zdroj bílkovin. Zdravá strava má své zásady a měřítka. Pokud se jimi člověk neřídí, nastává v těle chaos, který časem vede ke zdravotním problémům.

6. Je člověk stravující se vegansky náchylnější k nemocem, mýtus nebo fakt?

Člověk, který se stravuje kvalitně – vegansky – není dle mého pozorování náchylnější k nemocem než člověk stravující se konvenčně. Já osobně jsem celkově mnohem odolnější než dříve. Velmi zřídka podlehnu chřipce. K celkové vitalitě a zdraví patří zároveň pohyb na čerstvém vzduchu, relax, dostatečný spánek, snižování stresu a další. Je potřeba dívat se na svou vitalitu jako celek.

7. Musí si vegani dávat pozor více na to, co jedí v rámci obsahu vitamínů, minerálů apod.?

Ve veganském jídelníčku je velmi důležité kontrolovat si živiny a dbát na dostatečný přísun všech důležitých látek. Všem začínajícím veganům doporučuji veganskou literaturu a ,,nastudování“ informací o zásadách veganské stravy. Zdrojů je nespočet. Stačí si udělat chvíli čas a ponořit se do toho. Časem budete vědět, jak dostatečně přijímat např. vápník, železo, jód, selen a další.

8. Hubnou lidé, jakmile přejdou na veganskou stravu, mýtus nebo fakt?

To, že by lidé hned hubnuli při přechodu na veganství je rozhodně mýtus. Znám i případy, kdy přibrali. Ono záleží především na správném nastavení jídelníčku. Hodně začínajících veganů přidá na sacharidech a už opomíjejí kvalitní přísun bílkovin. Nabírání na váze pramení především ze špatně stanovených hodnot v jídelníčku. I já osobně jsem poměrně dlouhou dobu bojovala s pár kily navíc, a přesto jsem už byla vegankou. Až poté, co jsem se začala zajímat o správné složení příjmu potravy s přidáním pohybu, jsem dosáhla svého cíle.

Ať už patříte mezi vegany nebo ne, je třeba dbát na složení stravy, přísun dostatku živin a neopomíjet důležitost vitamínů, zejména zmiňované B12. A ačkoli si spousta lidí myslí, že veganství znamená automaticky zdraví, není tomu tak. Měli bychom v každé fázi našeho života dávat pozor na naše tělo a dodávat mu potřebné látky, aby fungovalo správně. Bacily jsou totiž zákeřné a lítají kolem nás neustále!

Zdroj foto: archiv Libušky, freepik.com