Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Když se Airbus A380 vznese do oblak, je to radost pohledět. A ani po 10 letech práce ve vzduchu neomrzel. Fascinuje nejen nadšence do letadel, ale i běžného člověka. Dvoupatrové letadlo se čtyřmi motory, které teoreticky dokáže přepravit až 855 cestujících, i když ve skutečnosti bývá využíván maximálně pro 526 pasažérů, je zkrátka senzací fanoušků po celém světě.

Od rizikového nápadu k senzaci

První kroky k vytvoření modelu letadla známého dnes pod označením A380 inženýři podnikli už poměrně dávno. Psal se rok 1988 a projekční tým Airbusu pod vedením konstruktéra Jeana Roedera začal pracovat s myšlenkou velkokapacitního dopravního letounu, který by přepsal historii a sledoval trendy v rozvoji letecké dopravy. Bylo potřeba zvýšit počet přepravovaných pasažérů, zároveň se ale kladl důraz na snížení nákladů. Nešlo ale jen o to přispět do vývoje technologií v oblasti dopravy. Cílem evropské společnosti Airbus bylo i převzít žezlo svému největšímu konkurentovi, americkému Boeingu. Ten tehdy oslňoval svým proslulým modelem Boeing 747 Jumbo.


Otázka přepravy maximálního počtu cestujících však byla velmi riziková a vyvolávala četné otázky z pohledu bezpečnosti letecké dopravy. Airbus ale logicky nebyl jediný, kdo chtěl fascinovat. Na vavřínech nesunuly ani další konkurenční značky. Jeho projekt UHCA tak soupeřil s projekty podobných letounů – jak s boeingovým plánem NLA (New Large Plane), tak s projekty MD-12X a MD-XX firmy McDonnell Douglas. Morální dilema však nakonec zapříčinilo ztroskotání těchto projektů a Airbus měl tak dveře otevřené. Situaci se ještě v roce 1993 pokoušel zachránit Boeing, který toužil po společné studii s Airbusem za cílem vytvořit velkokapacitní stroj pod označením VLTC (Very Large Commercial Transport). Po dvou letech byla ale zmíněná studie ukončena a každá společnost šla již svou vlastní cestou. A tak zatímco Boeing pracoval na dnes známém Dreamlineru, Airbus už pracoval na projektu A3XX. O vývoji obřího letounu bylo definitivně rozhodnuto v roce 1996, v roce 2000 získal s prvními 50 objednávkami oficiální název A380.

Zrození létajícího paláce

Cesta od nápadu k zrození obrovského letounu je opravdu zdlouhavá. Než se A380 poprvé rozjede po ranveji, procestují po Evropě hlavní části jeho konstrukce více než 2000 kilometrů. Konečná montáž sice probíhá ve francouzské Mecce letectví, domovině Airbusu Toulouse, před finální montáží se ale jednotlivé části vyrábí v různých koutech Evropy a teprve pak putují do tohoto města s obrovskou leteckou tradicí.

V Toulouse sídlí mnoho významných firem, které se na produkci A380 podílejí. Mezi nimi příkladem General Electric, Honeywell nebo Goodrich. Křídla, části trupu, směrovky nebo stabilizátor se vyrábějí v zemích jako Belgie, Německo, Velká Británie či Španělsko. Křídla, která jsou nejrozměrnější součástí letadla vyráběnou daleko, pocházejí z Broughtonu v britském Walesu. Bez všech jeho přídavných součástí (motor, klapky, atd.) váží samotné křídlo 40 tun.

Po výrobě se převáží do Toulouse nejdříve po řece, moři a nakonec po francouzských silnicích. Ze Španělska přilétá speciálním transportním letounem typu Beluga ocasní část trupu, stabilizátor a směrovka. Kokpit a vzduchové vstupy do motoru o průměru přes 3 metry se vyrábí ve francouzském Nantes. Přední a zadní část trupu a vybavení kabiny se kompletují v německém Hamburku.

Nejen největší letadlo, ale i největší hala

Ale právě finální montáž v Toulouse je kouzlem celého procesu. Na tamějším letišti Blagnac se totiž nachází jedna z největších krytých staveb světa, hala Jeana-Luca Lagerdere o délce 500 metrů, šířce 250 a výšce 46 metrů. Pomocí speciálních laserových zaměřovačů se zde musí jednotlivé části dovezené z dálky vážící desítky tun spojit s přesností na 0,4 milimetru, čímž vytvoří finální celek. Poté se letadlo vytlačí z haly a doinstaluje se jejich hlavní část-motory. Spolu s nimi se montuje také hydraulika a elektrické systémy. Po zkoušce funkčnosti všech systémů od klapek přes podvozky až po řídící plochy se letadlo přesune k zátěžové zkoušce. Tehdy se kontrolují motory, přetlak v letadle a všechny ostatní systémy. Až poté je stroj připraven k prvnímu záletu. Pokud je vše v pořádku, odlétá do Hamburku, kde dojde k nástřiku dle zadaných kritérií objednatele.

Obr zevnitř – nepřekonatelný komfort a luxusní služby

Jak bude Airbus A380 pohodlný pro cestující z velké části závisí na aerolinkách, které ho provozují. Asi nejsymboličtějším spojením tohoto letounu je to s nejoblíbenější leteckou společností na světě, s Emirates. Jejich typický motiv červeno-zeleno-černé barvy vycházející z vlajky Spojených arabských emirátů objevíme na nejrůznějších detailech letadla. Interiér se ale stejně jako letušky stylizuje hlavně do příjemné béžovo-hnědé barvy s červenými prvky. Při konfiguraci Emirates pak letoun dokáže převážet 519 pasažérů, z nichž 429 se usadí v ekonomické třídě na hlavní palubě. Dalších 76 míst pro pohodlnější cestovatele je v horní palubě v business třídě a konečně v nejluxusnější první třídě může cestovat až 14 pasažérů.

 

Nebuďme ale na omylu. Ekonomická třída společnosti Emirates dokáže nabídnout velmi slušný komfort, který je s jinými leteckými společnostmi nesrovnatelně kvalitnější. I vyšší člověk se na sedadle usadí pohodlně a natáhne si nohy. Cestu si pak zkrátí díky unikátnímu zábavnímu systému Ice s tisíci kanály s filmy nejrůznějšího původu, hudbou a zábavnými hrami. Zaručeně nejzábavnější a určitě nejzajímavější je ale možnost sledovat průběh letu z kamer na křídlech a na spodní části letadla. Můžete si tak užít samotný start z pohledu pilotů nebo během letu zkoumat zemský povrch pod vámi.

Už jste měli někdy možnost let Airbusem A380 vyzkoušet?

Foto: emirates.com, Rare Delights Magazine, Popsugar.com

Zdroj

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »