Ještě jsme ani nestačili sníst cukroví, užít si dárky a dokoukat všechny pohádky, a k mému úžasu už lidi zase zběsile nakupují a shánějí „výhodně“ vše, co jim Ježíšek odepřel. „Za lepší ceny přeci“. Jenže je tomu opravdu tak? Není to jen taková malá pastička, do které se necháme dobrovolně a rádi lapit? Dárky pro naše dětičky i jiné rodinné mazlíčky jsme s invencí sobě vlastní předložili krásně zabalené pod stromeček a se zatajeným dechem sledovali následné reakce budoucích majitelů. Uběhlo pár dnů a všechno je jinak.

Najednou se v obchodech z těch hezky opečovaných, vyskládaných oblečků, botiček, tašek a hraček s pečlivě nastřelenými visačkami a cenovkami stanou přes noc jako mávnutím proutku hadry na křivém ramínku. Úhledné komínky s vymazlenými kousky ztratí svůj lesk a slávu, mnohdy i výhradní místo v záři reflektorů či alespoň zářivek. Občas někdo té uvadající kráse šlápne na „krk“ v té změti chaosu a honbě za výhodným kaufem. Najednou je tady hromada neúhledná, zmuchlaná, ocejchovaná oranžovou cenovkou s nižší hodnotou, než byla ve dnech předchozích.Věc je stále stejná, jen její prezentace a úhel pohledu na ni se změnil. Psychologie okamžiku, co rozhoduje. Sofistikované chování prodavaček se změní v otrávený pohled na vetřelce, co jim tahají pod rukama svůj úlovek, aby je náhodou někdo v té divočině nepředběhl. Touha vlastnit je silnější.

Čím víc, tím líp

Děti na hřišti tahající se o kyblíček okřikneme, dospělého zuřivě obhajujícího své počínání přetáhnout lopatkou nemůžeme. Scénáře z amerických zpráv o výprodejích, kdy se vášniví kupující jsou schopni v davu ušlapat, mi připadal jako filmový trik. Letos jsem však viděla na Facebooku nahrané krátké video ze slev v obchodě s dětskou módou, v Praze a v Anglii. Ženy spící před obchodem od 4 hodiny ranní, aby s úderem osmé mohly zaútočit na obchod jako první.

V bojové přední linii vítězí ostré lokty paradoxně vzrůstem malých, o to razantnějších asiatek. Bez rozmyslu, hbitým pohybem strhnou do připravené nákupní tašky ze stojanu vše, co tam visí. Jako počítačová hra, úlovek na počet bodů, adrenalin. Co pak s tím vším? Prodat či svého malého šikmookého mazlíčka navléci do pěti pyžámek najednou, aby v noci nenastydl? Malé děti, které celé toto rodeo nedobrovolně podstupují, zuřivě křičí upocené a zakšírované v kočárcích, dodávají celému nákupnímu běsnění napjatou atmosféru, co je na hony vzdálená radosti z nakupovaní. Nejspíš je jim úplně jedno co si večer oháknou k misce kaše.

Jsem milovníkem krásných věcí všeho druhu, ale kladu si otázku za jakou cenu to vše jsme ochotni pořizovat? Nechybí zde trochu elegance, zdravého rozumu, rozvahy nad tím, zda a co vůbec potřebujeme, za jakých okolností si materiální krásu do svých životů vpouštíme? Jaký příklad dáváme svým dětem honbou jako straky za vším, co se „blýská“?

Na nákupy vyrazte s parťákem, který vás zkrotí

Tomu, kdo podlehne vábení sirén zvoucích do přístavů obchodních center, se možná vyplatí pročíst pár praktických rad. Takový nákupní manuál v kostce, co jsem četla v jednom “chytrém” časopise u zubaře. Než se vydáte do nákupního centra, sepište si seznam věcí, které opravdu potřebujete. Do obchodů tak půjdete s jasným cílem a vyhnete se impulzivním nákupům. Ještě než se vydáte, určete si částku, kterou za zboží ve výprodeji utratíte. Před nákupem dražších výrobků vždy porovnávejte ceny. Navíc se ujistíte, že vás prodejce neobelhává. Někteří obchodníci se sice pyšní nejvyšší procentuální slevou, tu ale získají tak, že před výprodeji zboží zdraží, nebo slevu vypočítají z doporučené ceny od výrobce, za kterou ale zboží nikdy neprodávali.Vydejte se do nákupního centra s parťákem, který má finance pod kontrolou. Rozmluví vám impulzivní nákup věci, kterou nikdy nevyužijete, nebo oblečení, které vám nesluší.

Zamávat kartou před platebním terminálem je velmi pohodlné. Jenže ztrácíte přehled nad tím, kolik jste utratili. Připravte si proto do peněženky hotovost. Když uvidíte, jak se vám obsah peněženky ztenčuje a bankovky pomalu mizí, další zbytečný nákup si rozmyslíte. Při nákupech ve výprodejích myslete i na to, že nemusíte vše koupit okamžitě. Obchodníci pořádají výprodeje několikrát ročně. Nejčastějším způsobem, jak přelstít zákazníka, je neuvést o akci vše. Z výlohy na vás tak sice svítí velký nápis slevy 90 %, jenže ho doplňují malá slova „až do“. V obchodě pak zjistíte, že takto zlevněný je jen jeden výrobek, který opravdu nikdo nekupuje.

Klamivé triky obchodníků

Obchodníci se předhánějí v tom, kdo poskytne vyšší slevu. V honbě za procenty pak často jako původní prodejní cenu uvádějí doporučenou cenu od výrobce, za kterou ale produkt nikdy neprodávali. Případně těsně před výprodeji cenu zboží zvednou, aby působila jejich akce věrohodněji. Jednou z nejdůležitějších věcí je umístění zboží. Nejvýhodnější nabídky obchodníci dávají hned ke vstupu do prodejny, aby vás nalákali dovnitř. V regálech pak zboží, kterého chtějí prodat nejvíce, umístí do úrovně očí. A i když je toto zboží označené jako akční, dvě police pod ním můžete najít srovnatelný výrobek bez nálepky akce, za který zaplatíte stejně. K pokladnám pak dávají prodejci zboží, kterého se chtějí zbavit. Při čekání ve frontách mu totiž věnujete větší pozornost a začnete uvažovat o jeho nákupu, i když jste předtím třeba ani netušili, že tento výrobek existuje. Obchodníci chtějí hlavně vydělat, né nám šetřit kapsu.

Chovejme se k sobě i po vánoční idylce tak, jak bychom chtěli od našich malých miláčků, aby se chovaly pak oni na hřišti s kyblíčky.

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »