Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

V současnosti známé čtyři různé fyzikální síly. Jsou jimi gravitace, elektromagnetismus a slabá a silná jaderná síla. Je však možné, že se brzy k těmto královnám přidá i pátá přírodní síla.

a76f172adb_92344422_o2

Před několika měsíci totiž vypustili maďarští vědci do světa zprávu, že se jim podařil kuriózní výsledek při experimentu v oblasti jaderného rozpadu atomů beryllia, ve kterém se jim podařilo najít novou částici. Američtí vědci pak tyto výsledky využili pro další výzkum a po důkladném prozkoumání dat zjistili, že může jít o novou sílu v přírodě.

Přepíšeme učebnice fyziky?

Tým vědců pak publikoval článek, ve kterém nově objevenou sílu matematicky vyjádřili. I obyčejnému člověku neznalému fyziky tak musí být jasné, že jde o opravdu velký objev. Došlo by totiž k rozšíření dosavadních teorií v rámci standardního modelu částicové fyziky a díky novému modelu by se nám možná mohlo podařit vysvětlit temnou hmotu, která ještě stále není potvrzená. Vědci tedy věří, že se jedná o náznak nové síly.

s13

Beryllium

Jak jsme již řekli v úvodu, dosud svět znal pouze čtyři přírodní síly, přičemž standardní model částicové fyziky předpovídá interakci mezi všemi silami kromě síly gravitační. Je možné, že nová síla bude integrovat s temnou hmotou, která by dle předešlých výzkumů měla tvořit okolo 30 % celého vesmíru a i přesto není dosud potvrzena její existence.

elementary_particle_interactions-svg

Standardní model částicové fyziky

„Vědci nedokázali potvrdit, zda se skutečně jednalo o novou přírodní sílu. Ve zkratce: viděli nadbytek jevů, které indikují částici, ale není jim jasné, zda je to nová částice nebo částice, která nese nový druh síly,“ uvedl hlavní autor výzkumu Jonathan Feng.

6fb024496b_92344417_o2

Pomůže nám objev konečně pochopit vesmír?

Experiment byl proveden jádrovými fyziky v Maďarské akademii věd, kde se snažili pozorovat temné fotony – elektromagnetické částice, které měly interagovat s temnou hmotou. Zjistili ale anomálii v jaderném rozpadu beryllia, která jim naznačovala, že se tam vyskytuje nová částice s velikostí přibližně 30 násobku hmoty elektronu.

spectrometer-570x379

Spektometr, na kterém byl maďarský experiment proveden

Američtí vědci z Univerzity v Karolíně, Irvinu a Univerzity v Kentucky navrhují různá vysvětlení. Nová částice může být nosičem nové síly. Stejně jako nese foton elektromagnetickou sílu, může nést i novou tajemnou sílu, která interaguje výhradně s temnou hmotou. „Jestli je to pravda, jedná se o revoluční objev. Po desetiletí zkoumáme čtyři základní síly a jestli se tento experiment potvrdí, změní se celé chápání vesmíru,“ dokončil svou myšlenku Feng.

pagels-lecture-still

Autor výzkumu Jonathan Feng

Zdroj

Foto: wikipedia.org, UCI

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.