O běhání slyšíme v dnešní době na každém kroku. Ještě neběháte? Přečtěte si, proč stojí za to začít.

Pokud už jste nadšenými běžci, tak jste určitě zjistili, že běhání není jen o fyzické aktivitě či trávení volného času. Běh je styl života, kterého se už nikdo, kdo s ním začal, nechce vzdát. Jestli tedy stále sbíráte kalorie za obrazovkou počítače, obujte tenisky a přidejte se do klubu závisláků. Bude to stát za to.

1. Silné plíce

Je to vědecky podložený fakt, že běžci mají zvýšenou kapacitu plic. To je samozřejmě díky pravidelnému dýchání při bězích. Začněte trénovat na maraton anebo se věnujte běhání několikrát do týdne a zvýšíte tak i svoji kapacitu plic.

forest-605505_1280

2. Prevence vysokého tlaku

Jakmile běžíte, vaše tepny se roztahují a stahují a krev se pumpuje z vašeho srdce do zbytku těla. To pomáhá tepnám být zdravé a zároveň udržuje krevní tlak v normální hladině. Pokud se tedy nerozhodnete při běhání poslouchat politické zprávy. Nepříjemné novinky vás mohou natolik rozčílit, že ani běh nepomůže snížit váš krevní tlak.

3. Silný imunitní systém

Věřte nevěřte, pravidelné a konzistentní běhání pomáhá budovat váš imunitní systém a celkovou toleranci bakterií a virů. Což má za následek méně nemocí. Vaše tělo bude sice z fyzické aktivity unavené, chřipky a angíny se vám ale pravděpodobně vyhnou obloukem. Nebo se s nimi alespoň setkáte mnohem v menší míře.

sky-81718_1920

4. Pomoc pro kontrolu vaší hmotnosti

Běhání spaluje spoustu kalorií. A co se stane, když spálíte spoustu kalorií? Vaše tělo si vyžádá dezert. Tedy, alespoň to moje. To je jedna z nevýhod spalování spousty kalorií. Můžete spadnout do pasti tím, že si řeknete – „dneska ráno jsem běhala, tak teď můžu jíst, co chci“. Vůbec ne. Běhání vám nedává volný průchod cukrářstvím a odchod s pěti zákusky v ruce. Pokud ale jíte střídmě, kousek pizzy anebo cheesecaku čas od času je dobrým způsobem, jak se odměnit za dlouhý tréninkový běh.

5. Silné nohy

Léto, plavková sezóna, krátké šaty, šortky, doba odhalování a pravdy. Chcete si ty své nohy pojistit? Běžci mají nezvykle silné nohy. Jakmile zaběhnete 30 kilometrů týdně přes kopce, zapojíte sprintování a náročný terén, výsledek uvidíte na svém těle. Čím více překonáváte hranice, tím silnějšími se vaše nohy stávají.

spot-862274_1920

6. Zvýšení hustoty kostí

Neustálé dopady na tvrdý povrch chodníků zatěžují vaše kosti. Aby to vaše tělo kontrolovalo, přirozeně vytváří potřebné minerální látky a posílá je do kostí, když jsou zatěžovány. Tento proces je posiluje. Asi byste řekli, že opak bude pravdou, ale naše tělo je úžasným strojem, přímo stvořeným pro běh.

7. Zvýšení síly v kloubech a celkové stability

Stejným způsobem, jak jsou posilovány vaše kosti, běhání zvyšuje také sílu ve vašich vazech a šlachách. Postupem času zpozorujete, že vaše klouby jsou schopny ustát vyšší kilometrový výkon na ještě více nerovném terénu. Pravděpodobně více vás budou klouby bolet, pokud si dáte na chvíli od běhání pauzu, než pokud si zaběháte téměř každý den.

runners-752493_1280

8. Odstranění stresu

Běhání zvyšuje hladinu serotoninu ve vašem mozku, čímž ho uklidňuje a způsobuje, že je více uvolněný. V poslední době se píše o meditativních účincích běhání a není se čemu divit. Běh je skvělým způsobem, jak na chvíli vypadnout a přemýšlet. Napadnou vás myšlenky, které by se k vám při polehávání na gauči nedostaly.

9. Zvýšení sebevědomí

Je fakt, že běhání vás dělá atraktivnějšími. Anebo vám to alespoň po čase řekne ten člověk, který se na vás dívá ze zrcadla. Když začnete běhat, vaše sebevědomí poroste. Je to mix ranní rosy a serotoninu, který podporuje vaši sebedůvěru. Vyběhněte a pozorujte, jak se stáváte přitažlivějšími.

runner-728219_1280

10. Celkové duševní zdraví

Běžci bývají většinou šťastní lidé. Jakmile si přivlastníte běžecký životní styl, budete se cítit lépe fyzicky, psychicky, emočně i spirituálně.

I kdyby vás přesvědčil jen jediný bod, i to je důvod, proč obout běžecké boty a vyrazit do terénu. Venku je krásně, nehrozí, že zmrznete, a navíc si užijete rozpuku přírody v jejím nejkrásnějším období. Dejte běhání šanci.

 

Foto: Pixabay