Výzkum DNA domorodých Australanů přinesl zajímavé poznatky. Odpověděl na otázku, zda opravdu žili v izolaci téměř 50 tisíc let. Studie vyvrací názory o migraci z Indie, ale nedokáže vysvětlit, kdo a kdy donesl australské psy Dingo na kontinent.

03-uluru-central-australia-670

Australští domorodí obyvatelé Aboriginové patří mezi jednu z nejstarších skupin lidí žijících mimo afrického kontinentu. U vědců panuje všeobecná shoda o tom, že moderní lidé dorazili na kontinent přibližně 50 tisíc let dozadu, tedy desítky tisíc let předtím, než lidé osídlili Evropu. Ve vědecké oblasti se vedou mnohé dohady o tom, jak moc byly Aboriginové izolováni během tak dlouhé doby a zda nedošlo k pozdějšímu přílivu obyvatel.

02-paperbark-tree-arnhem-land-670

Nová studie nahlédla do genetické historie domorodých obyvatel a pravděpodobně našla odpověď na tuto otázku, alespoň u mužských potomků. Vědcům se podařilo uspořádat celý chromozom Y u Australanů vůbec poprvé. Zjistili, že u domorodců byl chromozom vskutku izolován po celých 50 tisíc let. Podle výzkumu žádná jiná migrace nezasáhla do jejich genofondu a vyvrátil dřívější poznatky, které tvrdily, že před 5 tisíci lety Austrálie zažila prehistorický příliv lidí z indického subkontinentu.

17-burial-dance-repatriated-remains-670

Úzce jsme spolupracovali s komunitami australských domorodců, abychom mohli uspořádat chromozom Y z DNA třinácti mužských dobrovolníků ve snaze zkoumat jejich původ,“ vysvětluje, spoluautor studie Anders Bergstrom ve svém prohlášení. Vědci dospěli k závěru, že tato část domorodé DNA je velmi odlišná od chromozomu Y u Indů. Tento poznatek vyvrací předcházející studii chromozomu Y a vylučuje jakoukoli prehistorickou migraci z Indie. „Místo toho výsledky studie podporují tvrzení archeologů o tom, kdy lidé dorazili do této části světa,“ dodává Bergstrom.

07-green-sea-turtle-entrails-for-feast-670

Zjištěná fakta však otevírají dveře novým otázkám. Původní studie, která dávala za pravdu migraci, vysvětlovala například to, jak se australští psi dingo dostali na kontinent. Dingo nejsou původem z Austrálie a jsou považováni za potomky domácích psů přinesených na ostrov v prehistorických dobách, kteří se časem vrátili do divočiny. Kdo a kdy je však přinesl je velkou neznámou. Nejnovější studie, zdá se, vylučuje indický původ čtyřnohého chlupáče.

01-aboriginal-girl-arnhem-land-wading-670

Výzkumníci chtějí pokračovat ve zkoumání genomu a proniknout i do bohaté starověké historie Australanů. Stejně by chtěli zcela vyloučit jakýkoliv genetický vliv na jejich DNA před moderní érou. Rovněž konstatovali, že další výzkum je nutný ve snaze zjistit, odkud dingové pocházejí a co se stalo s lidmi, kteří je přinesli s sebou.

Zdroj: iflscience.com