Chtěli na oslavách Čínského nového roku vydělat, ale jsou akorát pro smích. Kterým značkám nevyšel marketingový tah?

Zlatá a červená jsou základními barvami, které doprovázejí oslavy čínského Nového roku. Jejich zvolení ale ještě nepřináší úspěch výrobku. Dokazuje to kritika takových firem jako Louis Vuitton či Nike, které inspiraci největší čínskou oslavou nevyužily zrovna dokonale.

12519153_1671398026444999_1507130754_n

Rok opice, který podle čínského lunárního kalendáře začíná 8. února, se snažily velké světové módní značky zobrazit na svých výrobcích. Mnohé z nich se ale dočkaly kritiky od Číňanů, podle nichž svědčí o nepochopení čínské kultury a tradic.

Je jasné, že světové firmy chtějí každoročně těžit z kupní síly čínských zákazníků. Zapomínají ale na jeden důležitý detail. Konzultovat svůj výběr s čínskými odborníky. I proto se stejně jako v minulých letech letos některé firmy dočkaly posměchu.

12534661_941970829219146_1033482247_n

Od sportovních bot očekáváme, že při jejich používání zpevníme postavu, zhubneme a budeme jednoduše fit, že? Nike k tomu přidal trochu víc, za pomoci zezadu vyšitých čínských znaků „fa“, znamenající zbohatnout, a „fu“, což označuje štěstí. Skvělá postava, naducaná peněženka a životní štěstí? Co víc si přát? Rozhodně slovník. Kombinací „fa fu“ totiž v čínštině vznikne sloveso „ztloustnout“ a hned máte slovo, které ve spojení s fyzickou námahou opravdu slyšet nechcete.

12534556_1208843705795914_1335611899_n

Nike ve svém trapasu ale nezůstal sám. Čínští kritici si smlsli i na jedné z nejluxusnějších světových módních značek Louis Vuitton. Ta k lunárnímu Novému roku připravila náramek a řetízek s motivem opice. Místo roztomilého tvora ale podle diskutérů na sociálních sítích připomíná spíše návštěvníka z vesmíru a „doslova nahání hrůzu“.

Slovo vesmír všehovšudy používá i samotná značka na svých webových stránkách, kde popisuje řetízek jako jemný odkaz na cestovní vesmír Louis Vuitton. Možná se opice při cestě oběžnou dráhou za někoho vyměnila.

12445972_936778219741034_1151948334_n

Pozadu se snahou využít čínský Nový rok nezůstává ani luxusní britská oděvní značka Burberry. Ta věnovala roku opice celou novou kolekci, zahrnující vše od kabátů až po šály. Je to velmi odvážný krok od značky, která dala v roce 2015 do prodeje kašmírovou šálu se svým klasickým kostkovaným vzorem, na níž byl červeně vyšitý znak „fu“, který nebyl obrácen vzhůru nohama, jak na podporu štěstí bývá v Číně zvykem.

luck-662036_1920

Příznivě naopak v Číně hovoří o hodinkách švýcarské firmy Chopard s obrázkem opice, které jsou zdobeny tradičním japonským lakem uruši. Ten se získává ze škumpy lakodárné z jihovýchodního Japonska a používá se se východní Asii od prehistorie.

Opičí motiv představila rovněž italská společnost Moleskine, proslulá svými zápisníky, které prý používal i spisovatel Ernest Hemingway či malíř Pablo Picasso. K vytvoření limitované edice navázal Moleskine spolupráci s hongkongskou oděvní značkou Shanghai Tang.
12568839_1674026639534922_1837644816_n
Pokud vás móda nezajímá, osloví vás možná limitovaná edice nejprestižnější řady whisky Blue Label s tóny růže, hořké čokolády a tabáku. A do 22. února si můžete pořídit také dva exkluzivní modely hodinek Apple Watch Sport s červeným řemínkem, vydané k čínskému Novému roku. Oblast Číny se podle CNBC stala druhým největším trhem společnosti Apple, když se její tržby v pevninské Číně ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku meziročně zdvojnásobily na 12,5 miliardy dolarů.
Zdroj: ČTK, Pixabay, Instagram