Dali jste si opět předsevzetí, že v novém roce začnete cvičit? Co takhle zkusit sebeobranu anebo bojové sporty a kromě zlepšení fyzičky se naučit i ubránit?

Popularita bojových sportů je na vzestupu, stejně tak i specializovaná cvičení sebeobrany, o kterou mají zájem nejenom ženy. Místo nekonečného běhání na pásu natrénujete potřebné techniky, které vám jednou můžou zachránit život.

Umět se ubránit je v dnešní době důležité. Myslí si to i student a zápasník v několika bojových sportech, Pavel Zálešák. „Líbí se mi praktická využitelnost sebeobrany pro běžný život,“ zmiňuje. Na bojových sportech ho prý nejvíce baví překonávat hranice, které by ještě do nedávna nečekal, že vůbec překoná. „Cvičení sebeobrany a bojových sportů mi hodně pomohlo zvýšit sebevědomí a zlepšit vztahy s lidmi,“ vyjmenovává dále i vedlejší pozitivní účinky cvičení.

V boji záleží na psychice

Pro sebeobranu je důležitý hlavně psychologický rozvoj osobnosti. „Konflikt je z 80 % o psychologii,“ zmiňuje trenér sebeobrany a bojových sportů, Lubomír Medo. Ve svém klubu Streetsurvival v Brně a Rosicích tak učí své svěřence, jak pracovat se stresem, strachem a agresí. Neznamená to ale, že fyzická připravenost není potřeba. „Jak se říká, že jen silní mohou vyhrávat, tak je to pravda. Pohybové schopnosti jsou hodně důležité. Cvičíme proto výbušnost, rychlost a snažíme se, aby během třiceti vteřin, kdy konflikt může trvat, ze sebe člověk dostal maximum,“ zmiňuje.

Na tréninku vás čeká fyzická i psychologická příprava
Na tréninku vás čeká fyzická i psychologická příprava

A protože přepadení se většinou neděje v tělocvičnách, vyráží Medo se svými studenty i do terénu. „Cvičíme v podchodech, v akvaparku, snažíme se ukázat, jak reagovat v reálných situacích,“ popisuje. Při výuce představuje i práci se zbraněmi jako je teleskop, nůž, boxer, paralyzér, pepřový sprej či jiné improvizované zbraně, které můžete najít kolem sebe.

„Nakolik se rozvíjíte na tréninku, na tolik se posouváte i v osobním a profesním životě. Budete si více věřit, budete silnější, z konfliktů budete vy odcházet jako zdraví a z výběrových řízení jako vítězové,“ vyjmenovává Medo početné výhody cvičení sebeobrany a bojových sportů.

Zhubla jsem deset kilo a poznala nový svět

Že kromě ubránění přináší trénink sebeobrany i další pozitivní účinky, potvrzuje Laura Ewerlingová. „Díky pravidelným tréninkům a jídelníčku od trenéra jsem zhubla asi deset kilo, zvýšilo se mi sebevědomí a dokázala jsem dosáhnout mnoha cílů, které bych před první návštěvou sebeobrany považovala za nereálné,“ zmiňuje. Na sebeobranu začala chodit, aby věděla, jak se v běžném životě ubránit v případě nepříjemné situace. Začala se dále věnovat i bojovým sportům a poznala svět, který si zamilovala. „Kromě toho mě každý trénink nabíjí novou dávkou endorfinů,“ pochvaluje si Ewerlingová.

Laura Ewerlingová (vlevo) dosáhla společně s Martinou Doušovou pod vedením trenéra několika úspěchů.
Laura Ewerlingová (vlevo) dosáhla společně s Martinou Doušovou pod vedením trenéra několika úspěchů.

Na co ještě čekáte? Vyzkoušejte tento sport taky a staňte se závislými na pohybu.