Sedavý způsob života je závažným rizikovým faktorem pro ty, kdo trpí chorobami koronárních tepen, především jsou-li starší šedesáti let. Muži sedí v průměru u televize, před počítačem nebo v automobilu denně osm hodin, ženy o něco méně. Evropští kardiologové přicházejí s několika triky, které se dají použít doma i v úřadě a které jsou dobrou prevencí. Píše o tom italský deník La Repubblica.

Obranou organismu před srdečními nemocemi může být i to, že se v době, kdy běží mezi filmem v televizi reklama, zvednete z pohovky. Hodiny strávené před televizí zkrátka ohrožují zdraví. Překonejte lenost a využijte každé příležitosti k pohybu. Nestačí ráno si zacvičit a pak strávit celý den v sedě. Dlouhodobé sezení totiž zmaří veškerý pozitivní účinek cvičení, upozorňují experti z Evropské společnosti pro kardiologii. Jejich varování se týká zejména těch lidí, kteří trpí nemocemi koronárních tepen většinou způsobených arteriosklerózou.

office-594132_1920

Na rozdíl od toho, co lékaři doporučují, se pacienti radami týkajícími se životního stylu neřídí. Zvláště muži tráví v průměru osm hodin denně v nepřetržitém sezení, zvláště ti, jimž je šedesát a více let. Především sedí u televize nebo u počítače anebo řídí automobil. Ženy, které jsou zaměstnány péčí o domácnost, stráví denně sezením sedm hodin. Dlouhodobé sezení ovšem může zcela vymazat účinky programů rehabilitace, které jim jejich lékaři sestavili.

Kanadští vědci z Institutu kardiologie Ottawské univerzity monitorovali denní program 278 pacientů, mužů i žen, kteří prováděli rehabilitaci srdce. Přirozeně ti, co nejvíce seděli, měli také vyšší index tělesné hmotnosti a nižší kardiorespirační zdatnost, tedy schopnost srdce a cévního systému dopravovat krví dostatek kyslíku k pracujícím svalům. Výzkum byl publikován na stránkách European Journal of Cardiovascular Prevention.

golf-787826_1920

„Byli jsme překvapeni výsledky, protože naši pacienti vědí, jak je pohyb významný. I přesto tráví muži osm hodin denně v sedě, ať už doma, v úřadu nebo v autě,“ konstatovala šéfka studie Stephanie Princeová. „Kdo dlouhodobě sedí, váží více a má menší schopnost obnovy fyzických sil. Pacienti trávící mnoho času v sedě vykazují horší zdravotní stav, i když provozují nějakou fyzickou aktivitu. Omezit dobu sezení je zrovna tak důležité jako cvičit,“ dodala.

entrepreneur-593372_1920

„Jestliže méně sedíme, nenahradí to cvičení, ale může to pomoci v tom, že se více hýbeme,“ zdůrazňuje doktorka Princeová. A jak ? Evropská společnost pro kardiologii nabízí šest triků, jak využít času, kdy se nic neděje:

1. Každých 30 minut se zvedněte a hýbejte se.

2. Zvedněte se při reklamách v televizi, či ještě lépe: cvičte u televize.

3. Zvyšte svou pozornost tím, že budete dělat pravidelné přestávky u počítače, při nichž se vzdálíte od obrazovky.

4. Dejte si raději lehké jídlo venku než abyste jedli u počítače.

5. Jděte si lehnout místo toho, abyste večer seděli v křesle před televizí. Prospěje to i kvalitě vašeho spánku.

6. Pozoruje hodinu po hodině, co celý den děláte, abyste zjistili, nakolik jste propadli sedavému životnímu stylu.

Řím 7. prosince (ČTK/La Repubblica)