Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone

Doby, kdy jsme prosili kámoše, ať nám naprogramuje prezentaci, na kterou jsme pak čekali půl roku a nebylo ji možné aktualizovat, jsou naštěstí pryč. Stejně tak jako doby, kdy tady byla jen Fotopátračka a pár zoufalých webů, které ji kopírovaly. Dnes máme celou řadu klikátek, kde si výborně vypadající, na všem fungující (responzivní) web nastavíme doslova do hodiny. A když kámoš poradí, dokonce i na vlastní doméně. Jednu z těchto služeb vám dnes podrobně představíme. Jmenuje se hezky – Format.com

Vše, co potřebujeme je být fotograf nebo modelka (nebo prostě umělec, co chce portfolio web), mít základní znalost angličtiny, mít 7 dolarů měsíčně (kdo dělá nějakou práci a nemá na její prezentaci těch cca 175 korun měsíčně, tak jedna rada – ať ji nedělá, protože ji dělá blbě), platební kartu a hodinu času.

Format.com je jednou z mnoha služeb, ale po letech zkoumání a testování je moje oblíbená. Čím dopředu reaguji na komentáře typu „přece je tu XYZ která stojí o půl centu méně a Pepa říkal, že je lepší“ – ok, pak se ptejme Pepy a nečtěme dál. Koho zajímá můj názor, pokračujte.

Chci ještě upozornit, že tento článek je opravdu pro lidi, co nejsou IT profesionálové a taky nemá za cíl pokrýt úplně všech 999 funkcí služby Format.com – má vás naučit jak na to do 60 minut.

Startujeme

Na adrese Format.com zmáčkneme jedno nepřehlédnutelné tlačítko GET STARTED a dostaneme na výběr základní šablony zdarma (máme 14 dnů na testing). Klikneme třeba na moje oblíbené Full Screen slideshow a pokračujeme.

Screenshot_1

Pokračujeme založením účtu, což je klasika. Vyplníme a zmáčkneme Edit your website.

Screenshot_15

Dále nás čeká 6 kroků, které já přeskakuji přes Skip these Steps naspodu pod ikonami, zavřeme okno Getting Started, které na nás vyskočí (anebo si to přečteme) a na další stránce máme konečně základní rozhraní, které nás směruje na ovládání Stránek, Dizajnu a Nastavení.

Screenshot_2

Asi je to pochopitelné, ale pojďme se na to podívat trošku blíže.

Pages – Stránky

Screenshot_3Překvapivě definuje, co za stránky bude náš web mít. Předdefinováno je logicky:

Work – pro fotky nebo ukázky portfolia.
About – pro pokec, jak dlouho fotíme, jak jsme úžasní atp.
Contact – kde máme hotový kontaktní formulář

Když nestačí, můžeme si navolit další stránky klikem na + Create New, kde se nám rozbalí celkem slušná nabídka dalších možností. Dávám do pozornosti hlavně Blog – ano, je tady jednoduchý blog, kde si můžete psát novinky.

Screenshot_4Pak Link, co je dobrá věc, když chcete z hlavního menu odkazovat někam jinam, třeba na Facebook fanpage. Pro začátečníky jěště můžu uvést Title – co je taková hezká stránka, kterou můžeme použít na úvod našeho nového webu.

Samozřejmě, když chceme mít vícero kategoríí pro fotky, to oblíbené Glamour (aby bylo kam dávat nahotiny), Portrait (na charakterové umělecké věci), Fashion (bez Fashion nejste cool, bacha na to), Black and White (bez toho zase nejste umělec) a třeba My Work (aneb kategorie – normálně dělám za strašný prachy, ale toto jsem nacvakal/a jenom tak pro sebe a je to top) přidáme přes + Create New příslušný počet stránek typu Gallery.

Hezké je, že vše si můžeme bez strachu vyzkoušet a pak smazat, a opravdu se s tím vyhrát. Just do it. Všechny změny vidíme na dočasné adrese jmeno.format.com anebo po kliku na to hezké zelené oko vpravo nahoře.

Zpátky ke Stránkám: jdeme na fotky, co je asi základní věc, která nás zajímá. Klikneme na Work a otevře se nám dobytý ráj:

Screenshot_6

Jako první doporučuji přejmenovat stránku Work na cokoli lepšího. Třeba Portfolio, Úvod, Home – dělá se to přes Settings, kde je snad vše jasné. Můžeme tam stránku přejmenovat, nastavit jako úvodní, smazat, skrýt v hlavním menu (ne vše musí být nutně v menu, že jo). Když to máme pochopené, jdeme konečně na fotky.

Nejprve smažeme ty 3 ukázkové. Najedeme myší nad foto, zobrazí se krom jiného křížek, klikneme, bum je to pryč. Pak zopakujeme dvakrát a máme čisto pro naše veledíla.

Otevřeme si, třeba v Průzkumníku souborů složku s připravenými fotkami. Přes Add Item zvolíme Image (vynechme teď video a spol.), v dalším okně zvolíme Upload a tady už to známe třeba z Facebooku, můžeme z Průzkumníka jednoduše soubory, přetáhnout myší a pustit nad tímto oknem anebo kliknout na +Add Images a vybrat je v novém okně. Pak potvrdíme Start Upload a čekáme až se to nahraje.

Screenshot_7

Po skončení nahrávání můžeme v dalším okně zadat Caption (popis fotky, kde se píšou MUA, styling a poděkování rodině a přátelům) a uložíme přes Save.

A hele mámo, už se nám to rýsuje.

Screenshot_8

Pořadí fotek změníme jednoduše, foto chytneme a položíme jinam. Změny jsou okamžité, stačí zkontrolovat v druhém okně výsledek:

Screenshot_9

Už to vypadá jako web, co? Tímto stylem pokračujeme, až máme stránku, nebo stránky s fotkami dle svého gusta.

Až máme hotovo, skočíme na About.

Screenshot_10

Tady najdeme ukázku textu, který můžeme editovat, a přes +Add Section přidat různé předdefinované prvky. Schválně to zkuste, je to opravdu jednoduché. Napíšeme o sobě vše zajímavé, hlavně jak fotíme pro časopisy ABC a XYZ, po skončení uložíme přes Save a pokračujeme na Contact.

Screenshot_11

Tady je to v podstatě to samé, vyplníme kde a jak nás můžou kontaktovat, případně přidáme sekci, foto, další text, jiný formulář, uložíme, hotovo.

Je čas naše hotové stránky zabalit do dizajnu.

Design

Klikem na Design v horním menu se přesuneme do oblasti výběru a nastavení dizajnu. Hlavní šablonu jsme si vybrali hned na startu, takže jí zatím ponechme.

Screenshot_12

a pojďme si hrát. Nebudeme zde procházet úplně všechno, ale v zásadě platí, že co vlevo změníme, vpravo vidíme. A když ne, přepneme se na kartu, kde máme web, obnovíme okno a koukáme. Hezké je, že rovnou sledujeme, jak bude naše dílo vypadat na tabletu nebo mobilu (což je hodně, ale hodně důležité).

Měnit se dá téměř vše – po skončení nezapomenout změny uložit přes Save Changes.

Finále

Tak jo, máme stránky, na nich obsah, to vše v dizajnu, který se nám líbí a teď co dál, ať si to můžu dát na Facebook a sledovat lajky? Stop, teď přijde část Settings, ta trošku náročnější. Klikneme v menu na Settings a jdeme na věc.

Screenshot_13

Na obrazovce se dostaneme na základní nastavení webu, kde nám svítí výhrůžka, že jsme v testovacím módu. Nevšímáme si toho a vyplníme název, popis, copyright na obrázky, přidáme Facebook a pokud zvládáme, Google Analytics kód na měření návštěvnosti.

Teď můžeme web 14 dnů testovat, ale když to myslíme vážně a máme těch 175 korun, rovnou si zaplatíme plán a umožníme využít Format.com naplno (doporučuji). Ono sdílet někde adresu supermodelka.format.com – na kterou máme nárok v této neplacené verzi – je spíše na škodu.

Klikneme tedy nalevo v menu na Subscription (předplatné), v první kolonce Plan klikneme na Upgrade, zhluboka se nadechneme a koukáme:

Screenshot_14

Stačí nám Basic. Protože když nemáme na vizitce napsáno Roman Sluka anebo Denise Milani, více než 100 dobrých fotek stejně nemáme. Když si fakt myslíme, že máme, tak platí pro výběr zásada, kterou s úspěchem používám na sobě (a mé prezentaci na adrese www.martinbucek.info, kde mám schválně Basic plán):

Otevřeme si náš výběr, ve kterém máme 128 fotek, všechny pecka bomba a nic nejde vymazat. Fakt nejde, každá jedna je boží, není možno ji nevystavit, taková škoda. A teď finta, zkusme se podívat na ty fotky jednotlivé, a položit si otázku – kdyby někdo chtěl vidět, jaký jsem fotograf, nebo modelka, a měl by čas kouknout se na jedno, právě TOTO foto, je to ono, co mně reprezentuje? Chci být podle něj posuzován/a? Když je odpověď ne, tak je tady jeden jediný možný úkon:

650x300xfinger-pressing-delete-button.jpg.pagespeed.ic.zIJZw9QZeB

a za 15 minut máme vystaráno, a Basic plán nám stači do roku 2019.

Tasíme kreditku, zaplatíme, a jsme hrdými majiteli normální, fungující placené služby. By the way, kdo je paranoidní a nedává na internetu kreditky, může platit přes Paypal. A kdo je paranoidní i na PayPal, doporučuji rozkopat router, zhasnout světlo a sedět ve tmě a tichu doma, možná vás nenajdou.

Přituhuje – konektujeme doménu

Zpátky k tvorbě – máme nakoupeno, nakonfigurováno, chce to nějakou hezkou doménu. Jak píšu výše, sdílet někde adresu supermodelka.format.com je spíše na škodu a chce to mít web na naší vlastní doméně.

Pokud nás právě polil pot, protože nevíme ani, co to je doména, natož co se s tím dělá, tak další řádky nečteme a postupujeme následovně:

  • dáme pod článek pochvalný komentář, ve kterém mi poděkujete za rady, že máte hotový profesionální web za pár minut a funguje už alespoň na něco.format.com a můžete ho poslat kámošce/mamince/příteli, ti méně trpěliví na Facebook
  • voláme kamarádovi, který ví, co je doména, a ten nás povede dál

Doporučuji využít podrobný návod přímo od tvůrců služby. Předpokládejme, že doménu, to jest třeba SuperModelka.com, nemáme, tak si ji koupíme třeba následovně:

a pak ji připojíme k našemu účtu na Format.com – to už je trošku pro ajťáky, ale i na to pokračuje náš návod, a pokud umíme číst a chápeme obrázky, zvládneme to:

Když to vše máme, a došli jsme až sem, můžeme v části Domain vidět:

Screenshot_16

Connected. Jsme doma, máme hotovo.

Závěrem

Máme hotový web www.neco.com nebo neco.cz – můžeme ho díky administraci Format.com, která je popsaná výše, intuitivní a okamžitá, měnit, kdy chceme, doplnit fotky, videa, speciální stránky. Máme moderní, dizajnový web, a přitom nemusíme vědět, co to je HTML5, CSS, PHP a SQL.

Jedna perlička na závěr – když nás již otrávil aktuální dizajn, stači v menu Design kliknout na Explore Themes:

Screenshot_17

a otevře se nám galerie šablon …

Screenshot_18

… z které můžeme aplikovat na náš hotový web kteroukoliv, jedním klikem, bez ztráty nastavení a dat. Jinak řečeno, změníme si web za 10 sekund (pozn. – z vlastní zkušenosti doporučuji akorát následně zkontrolovat nastavení v Design/Social, kde se nám občas linky na naše sociální sítě popletou, konkrétně Google+ se zamění za LinkedIn – možná již autory služby opraveno).

Format.com není jediná služba. je tady Behance od Adobe, Wix, a desítky dalších. Format je ale jednoduchý, efektivní a já osobně bych neměnil. Pokud nesouhlasíte, prosím o komenty pod článek.

Web máte, teď už „jen“ dobré fotky a propagaci – let’s start the party 🙂

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »